Anmeldelse: Designing for the Web af Mark Boulton

Udgivet den 11/05 - 2011

Som passioneret webdesigner ligger jeg sjældent på den lade side ret længe af gangen.

Jeg har endnu engang kigget nærmere på en bog, der bør have interesse for enhver webdesigner – erfaren som uerfaren.

Træd nærmere og læs, hvorfor du muligvis bør kigge nærmere på netop denne bog.

Indholdsfortegnelse

  1. Forfatteren, Mark Boulton
  2. Bogen, Designing for the Web
  3. Læs den!

1. Forfatteren, Mark Boulton

Nu tænker du måske, hvem er ham Mark Boulton. Det bør du ikke, men lad mig alligevel præsentere ham kortfattet.

Mark Boulton is a designer, an author and a speaker living in South Wales. From there he runs a small design agency. Mark also runs a small publishing imprint, Five Simple Steps, where they publish practical design books for the web community.

2. Bogen, Designing for the Web

Bogen er en skøn og overkommelig størrelse, der tilgår en række yderst væsentlig punkter. Bogen er inddelt i 5 dele omhandlende:

  • Getting started
  • Research and ideas
  • Typgraphy
  • Colour
  • Layout

Med disse emner rækker bogen faktisk vidt, men beskrevet kortfattet. Hvert emner kunne sagtens få sin helt egen bog, hvilket ikke føles som et problem bogen igennem. Du kan jo altid læse mere om et individuelt emne efterfølgende ;)

En stærk side i bogen er absolut, at Mark tager udgangspunkt i sin egen færden årene igennem. Denne færden ligger til grund for nogle rigtig yderst fængende pointer.

Personligt er jeg atter engang blevet bekræftet i, at jeg eksempelvis ved alt, alt, ALT for lidt omkring det grundliggende i typografi.

Size really does matter

Stop and think about your type sizes, just for five minutes. Plan them; don’t just choose whatever you feel like from the dropdown in Photoshop. Make sure they are ‘in tune’ and then apply the theory to whatever medium and content you are designing for.

Mark har også nogle interessante udsagn omkring en webdesigners rolle. Ofte misforståes den rolle en webdesigner spiller, hvilket jeg personligt synes er ærgeligt bl.a. fordi, jeg selv har oplevet det.

Good design arises from the initial problem, goals, audience or readership needs, and business plans, and reflects the identity and brand of the client. Clearly, bringing in the designer as a type of decorator after all the important decisions have been made is not the smartest approach.

En fremgangsmetode, som jeg desværre tror, udspiller sig lidt for ofte. Heldigvis kan vi som webdesignere forsøge at overbevise omverden om, hvad vores rolle egentlig er.

Sidst men ikke mindst, så ramte Mark mig direkte i solarpleksus – som bogen lakkede mod enden – med følgende udsagn:

Web design needs to move beyond layout, fonts and colours, browser quirks, and the latest JavaScript library, and embrace the true roots of the practice: the communication of information.

3. Læs den!

Uanset om du er erfaren eller ej, så er bogen i den grad anbefalingsværdig. Specielt sektionen omkring typografi er alene bogen et kig værd. De færreste webdesignere, herunder undertegnet, har en ordentlig forståelse for typografi, og kaster derfor blot om sig med diverse skrifttyper, som de lyster.

Bogen giver et godt fundament for din færden rundt i webdesign – både i praksis men også teoretisk. Derfor gør dig selv, en kollega eller måske din chef den tjeste at læse den.

Læs en simplificeret version af Designing for the Web helt gratis eller køb den fulde version.