Anmeldelse: The Design of Everyday Things af Donald A. Norman

Udgivet den 24/03 - 2011

Med en stor interesse i webdesign og design generelt, faldt min interesse straks på bogen. En bog, der ikke fokuserer direkte på webdesign, men alligevel bliver den ofte nævnt i adskillige sammenhæng.

Træd nærmere og læs, hvorfor du muligvis skal købe den eller i det mindste læse den.

Indholdsfortegnelse

  1. Forfatteren, Donald A. Norman
  2. Bogen, The Design of Everyday Things
  3. Køb og læs den!
  4. Afgiv en kommentar

1. Forfatteren, Donald A. Norman

Hvem er Donald A. Norman, tænker du måske? Det kan jeg godt forstå, så lad mig hjælpe dig lidt.

Donald A. Norman

Donald Arthur Norman (born December 25, 1935), is an academic in the field of cognitive science, design and usability and a co-founder and consultant with the Nielsen Norman Group

Alle kender Jakob Nielsen (the Nielsen Norman Group), når vi snakker brugervenlighed, men Donald hører man sjældent nævnt, hvilket jeg finder unfair – specielt efter at have læst bogen.

2. Bogen, The Design of Everyday Things

Som nævnt har bogen ikke et fokus på webdesign, men nærmere design generelt. Alligevel er den ikke irrelevant at læse, som webdesigner, fordi den giver en stor indsigt i design – retter godt kontra dårligt design. Den giver bedre forståelse for brugerne og deres bøvl med mange ting i hverdagen.

  • Har du tænkt over, hvor ulogisk, brugen af dit komfur kan være?
  • Har du tænkt over, hvorfor man nogle gange får tændt for den forkerte kogeplade?
  • Har du tænkt over, hvorfor, at betjeningen er placeret vandret, når pladerne nu engang ikke er?
  • Har du tænkt over, at du køber elektronik baseret på features?
  • Har du tænkt over, at du ofte prøver at åbne en dør forkert?

Efter at have læst bogen, er jeg begyndt at se verden anderledes. Jeg er begyndt at undres over, hvorfor mange ting ofte er indrettet mærkeligt blot for udseendets skyld og ikke brugerbarheden.

Pludselig har jeg bidt mærke i, at man ofte lader sig tiltrække af mange features. Features man måske ikke kommer til at bruge. Features man måske ikke engang forstår, men det lyder smart. Tænk engang over, hvorfor en iPod er så populær?

Apopros iPod:

I’ve been looking at the iPod- the Apple iPod. One of the interesting things about the iPod, one of the things that people love most about it is not the technology; it’s the box it comes in.

Jf. Donald A. Norman

Mange karakteristika som er velkendt ved mange websites. Prængende skønhed spækket med features, som gør det svært for den besøgende. En besøgende med et simpelt mål. Et mål vi har gjort det svært for den besøgende at nå.

Når det er sagt, så kan bogen dog være tung at læse, da typografien er lille og tæt pakket på de “kun” 220 sider. Mange gange ender det med at føles som en sluder for en slader, hvorfor bogen godt kunne have været adskillige sider kortere.

Dog har bogen stadigvæk givet mig lyst til at kigge nærmere på nogle af de øvrige bøger, som Donald har skrevet:

3. Køb og læs den!

Som jeg antyder, så er bogen bestemt anbefalingsværdig for de fleste designere – ikke blot webdesignere.

Bogen har gjort mig klogere på, at det ikke blot handler om smukke produkter, men også nyttige og brugbare produkter – intuitive produkter. Selvom flotte produkter dog kan øge brugbarheden, men det er en anden snak.

Bogen har en række interessante emner som feedback (fra produktet, når det er i anvendelse), brugercentreret design og mental mappings (sammenhængen mellem produktet og måden, man forventer, det skal benyttes). Emner jeg godt kunne tænke mig at dykke dybere ned i. Emner som også snildt kunne have interesse for læserne ;)