Bliv en bedre webdesigner ved at være kritisk overfor kundernes ønsker

Udgivet den 04/05 - 2011

Som webdesigner handler det ikke blot at om at læne sig tilbage og modtage kundens mange ønsker.

Du er ikke blot kundens højre hånd, men bindeledet mellem kunden og deres kunder.

Forholder du dig kritisk?

Indholdsfortegnelse

  1. Hvordan kan det hjælpe at være kritisk?
  2. Hovrdan forholder man sig kritisk?
  3. Hvordan kan gode spørgsmål til kunderne lyde?
  4. Hvordan undgåes uheldige situationer?
  5. Konklusion

Hvordan kan det hjælpe at være kritisk?

Hvis du blot gør, som kunden ønsker, men aldrig forholder dig kritisk, så rykker du samtidig ikke ved din egen forståelse for tingene.

Det er begge parters interesse at nå en gruppe mennesker, nemlig målgruppen. Kunden kender sin målgruppe, og dig som webdesigner ved, hvordan i fanger den bedst.

Steve Zelle

The goal of graphic design is not to have everyone like the result. The goal is to have the target audience love it.

Hvis ikke du tager kundens hånd og hjælper dem, forholder dig kritisk, guider dem, så ender i måske blot ud med et uheldigt resultat, der rammer kunden selv, men ikke fænger den egentlige målgruppe.

Kunden har valgt dig/jer af en årsag. Vis kunden, de har valgt rigtigt!

Hvordan forholder man sig kritisk?

Det er nemmere sagt end gjort, fordi man som webdesigner måske er bange for at sige kunden imod.

Men det handler faktisk slet ikke om at sige kunden imod. Det handler om at stille en række kritiske spørgsmål, hvis man føler, nogle af kundens ønsker går imod et godt resultat.

Engang i tidernes morgen lærte vi i folkeskolen, at man skulle stille hv-spørgsmål, så hvorfor ikke gøre brug af dem?

Prøv dog for så vidt muligt at undgå spørgsmål begyndende med hvorfor. Spørgsmål begyndende med hvorfor får nemt modparten til at gå i forsvarsposition eller føle sig beskyldt.

Gør i stedet for brug af hvordan eller hvad.

Hvordan kan gode spørgsmål til kunderne lyde?

  • Hvad årsagen til et ønske om et nyt website eller redesign?
  • Hvad er essensen i jeres organisation eller virksomhed?
  • Hvor er i anderledes i forhold til konkurrenterne?
  • Hvilke problemer løser jeres virksomhed?
  • Hvem er jeres mulige besøgende og købere -> målgruppen
  • Hvad ønsker i, at de besøgende skal på jeres website?
  • Hvad kan tilføjelsen af den feature løse for dine besøgende?

Mange af spørgsmålene ovenfor bør selvfølgelig forekomme i de indledende faser. Alligevel giver de et godt billede på, hvordan, du kan stille dine spørgsmål.

Det handler ikke om at træde nogen over tærerne. Det handler om at vise, at du ved, hvad du snakker om. Kunden har hyret dig/jer af en årsag.

Michael Beirut

The designer-client relationship can and should be a partnership. It’s time to stop blaming the client when it’s not. Our work can and should serve society. It should serve an audience beyond ourselves, beyond our clients, and beyond the next design annual.

Hvordan undgåes uheldige situationer?

Vi har alle stået i situationen, hvor kunden ønsker et større logo eller minimal scroll på forsiden.

Ved at komme kunderne i forkøbet på disse besværlige diskutioner, kan du under din præsentation overfor kunder nævne, at du har haft scroll og størrelsen på logo’et med i dine overvejelser.

Kommer du kunden i forkøbet, så kan de ikke uden videre blot ønske et større logo. De vil føle sig nødsaget til at skulle overgå dine solide argumenter.

Det er ikke let, men holder du ikke snoren stram, føler kunden måske et ønske for at overtage styringen.

Konklusion

I bund og grund handler det hele om kommunikation. Ikke blot på det grafiske plan, men også kunden og dig i mellem.

Kommunikation er svært, uden tvivl, men du er langt fra alene om at synes det. Undertegnet kæmper selv med at mestre denne disciplin. Rom blev immervæk ikke bygget på en dag ;)

Som webdesigner kan du ikke bare gemme dig bag din skærm – i hvertfald ikke – hvis man ønsker at blive en fantastisk en af slagsen. Du bliver nødt til at arbejde med kommunikationen kunden og dig selv i mellem ellers må du forblive en dekoratør.

Andy Budd

The mark of a good designer is the fact that they care about the product or the outcome.

Kommunikation er svært. Det kræver øvelse, øvelse, øvelse og atter øvelse.

Tag føring eller bliv ført!

Kommentarer

  1. Jan Skinnerup

    Jeg synes faktisk det gælder alle brancher. Jeg selv arbejder som konsulent med it-infrastruktur (servere og sårn) ;)

    Vi skal på tilsvarende vis være kritiske. Kunderne har ofte en idé om, at de gerne vil “det hele”. Ofte kan nogle ting ikke lade sig gøre, og lige så ofte, så er vi ude i en situation, hvor selvom man godt kan gøre noget, så er det ikke det samme som, at man BØR gøre det. Det er mit job at forholde mig kritisk til, om kunden nu også er bedre stillet med en løsning, som jeg med det samme kan se ikke kommer til at virke efter hensigten.

    Så jeg tror alle der arbejder i et felt, hvor de på én eller anden vis rådgiver deres kunder skal turde sige deres kunder imod.

  2. Nikolaj

    Gode pointer Michael

    Kan lige skyde ind at jeg i forbindelse med designet af http://hjortsmykker.dk, havde et Filipinsk bureau til lave designet. Og i den process var der meget respons på mange af de ideer og tanker jeg havde omkring hvordan sitet skulle se ud.

    Vi har lagt adskillige funktionaliteter som enhver webdesigner ville elske at lave, men som rent økonomiske simpelthen ikke giver mening for en lille startup webshop at lave.

    Men jeg tror også det er et spørgsmål om temperament, om hvorvidt man som professionel helst vil have en vidende klient (der måske også tror han ved noget han reelt ikke gør) eller en mere uvidende (der overlader jer til det i er bedst til)

  3. Michael Østergaard

    Jeg er helt enig, Jan. Det er bestemt også at finde i andre branchen end blot web. Jeg er sikker på, at kunderne vil sætte mere pris på en, hvis de på den lange bane kan se, at man har rådgivet dem godt og rigtigt – fremfor blot at have solgt en kæmpe løsning, fordi man kunne.

    Lidt ala Fona kontra Hifi Klubben ;)

    Mange tak for kommentaren, Nikolaj. Interessant at høre om samarbejdet med en Filipinsk bureau. Det er ikke hver dag, man hører om det (hvis nogensinde).

    Men ja, der er selvfølgelig forskel på kunderne. Der er forskel på et hvert menneske. Alle skal ikke takles ens – og sådan gælder det heller ikke med kunderne.

    Bortset fra det, så kan jeg til tider godt have den holdning, at nogle kunder må man simpelthen vælge fra.

  4. Mogens Møller

    Du har bestemt fat i den lange ende Michael. Slutproduktet bliver altid bedre, hvis hele produktionen (designere, frontendere, backendere) sætter sig grundigt ind i kundens situation. Man træffer jo en masse valg undervejs, som man ikke kan spørge kunden om hver gang og hvor denne viden om kunden, deres produkter, målgruppe osv. helt sikkert vil hjælpe en til at træffe disse valg korrekt.

    Hvor meget kunden selv direkte skal involveres i det første designoplæg er også en spændende diskussion, som nok også er meget forskellig fra kunde til kunde. Min erfaring er dog, at hvis man har formået at sætte sig ordentligt ind i kundens situation og forstår kundens forretning og behov til bunds, så er det ofte bedre ikke at lade kunden påvirke den kreative proces og det første designoplæg for meget.

  5. Michael Østergaard

    Mange tak for kommentaren, Mogens.

    Ganske rigtigt, så handler det i den grad om at sætte sig ind i kunden og deres forretning. Man kan ikke opfylde målene for dem og deres forretning blot ved at tilføje et “skin”.

    Når jeg arbejder lidt freelance, så involvere jeg faktisk kunden tidligt i processen. Dvs. jeg viser gerne et ufærdigt produkt. Også selvom, det er svært. Jeg har læst/hørt, at kunderne ikke kan lide overraskelser. Det bliver til en overraskelse, når hele processen leder op til en fremvisning af et design, der skal sige WOW! Det dur ikke nødvendigvis, fordi design er meget mere end blot denne såkaldte wow-effekt.

    Men det er svært, men også interessant og udfordrende.

  6. Morten

    Det handler vel i ligeså høj grad om, at en “nørdet” programmør prøver at sætte sig ind i, hvordan en kreativ eller businessminded person tænker?
    Altså prøver at forstå, hvorfor kunden siger B, selvom du som programmør siger A. Og evt finde en løsning, som kan være i begges interesse (hvis løsning B er urimlig dyr og kompliceret at lave).
    Det er her mange programmøre failer, da de er 100% tekniske, men ik forstår handle eller andet. Nu lyder det en smule negativt, men det er altså ret logisk at tingene er sådan. Enten er man god til programmering eller også er man kreativ. Den menneskelige hjerne, kan ik være god til begge dele pga nogle begrænsninger…

  7. Michael Østergaard

    Apopros at stille spørgsmål, så læs:

    http://52weeksofux.com/post/890288783/the-five-ws-of-ux

  8. Claus Werring

    Vil godt følge op på Mortens indlæg, eftersom det også er min oplevelse at mange leverandører i webshop løsninger enten har en meget teknisk indgang eller kreativ designorienteret tilgang hvorfor man som kunde ofte efterlades midt i dette.
    Har ikke lige løsningen på det, men måske en konsolidering eller større samarbejde indenfor branchen kunne hjælpe så man kan favne begge dele.