Brugervenlighed og brugeroplevelser ud over det sædvanlige

Udgivet den 01/02 - 2011

Mange ting har sin ret, når vi snakker almen brugervenlighed, men nogle websites og webshops formår at strække det lidt længere.

Kender du det, hvor du bliver forbavset over, hvor enkel, nem og smart det var? Det kan være en lille detalje, der gjorde udfaldet.

Dagens blogindlæg vil have en del fokus på webshops, da disse generelt kræver mere omtanke, og samtidig kræver mere interaktion bruger og webshop imellem.

Indholdsfortegnelse

  1. Brugervenlighed og brugeroplevelser
  2. Åh nej, jeg skal oprette en bruger
  3. På shopping, online
  4. God og læsevenlig tekst
  5. Andre små godter
  6. Konklusion
  7. Del dine oplevelser

1. Brugervenlighed og brugeroplevelser

Specielt sidstnævnte er i disse tider et varmt emne, men dog et udtryk, jeg personligt tager lidt let på. Måske fordi, det kan være lidt af en udefinerbar størrelse. Hvad der er en god oplevelse for mig, behøver ikke nødvendigvis være det for andre.

Som webdesignere og -udviklere er det vores fornemmeste opgave at gøre opgaverne, brugerne har for hånden, så nemme som muligt.

Steve Krug:

Don’t make me think

Man kan næsten våge den påstand, at brugerne er dovne, og derfor skal have det hele placeret på et sølvfad. Ahh, mon dog?

Nej, det handler sådan set om, at  du ikke skal sætte en kæp i hjulet for den besøgende, dvs. gøre tingene mere besværlige, end nødvendigt.

Jeffrey Zeldman

I worry about the medium, because not enough designers are working in that vast middle ground between eye candy and hardcore usability where most of the web must be built.

Nok om det, lad os i stedet kigge på et væld af forskellige eksempler, der kan give både en god oplevelse, men også underbygge brugervenligheden.

2. Åh nej, jeg skal oprette en bruger

Kender i det, hvor man skal til at oprette sig som bruger for enten at afprøve eller benytte en service?

Det kan være lidt af en irriterende og besværlig process – som regel!

“Ikke” med Instapaper

Eneste du behøver er blot at påføre din e-mailadresse og et ønsket kodeord, så er du igang. Alt det andet, kan du udfylde, når du har tid og lyst.

Eventuelt, når/hvis du fandt servicen brugbar.

Awesomeness!

Besøg Instapaper

Ps: “Oprettelsen” har ændret sig lidt siden, jeg prøvede servicen for første gang. Den gang var ens e-mailadresse nok til at komme igang.

Ikke med Bounce App

Super enkel service med mulighed for at give feedback på et website.

Tast adressen ind og afvent Bounce i nogle få sekunder, hvorefter du straks kan begynde at tilføje kommentarer. Det bliver ikke meget mere enkelt.

That’s freaking cool

Besøg Bounce App

Ikke med Clue App

Ligesom med Bounce, så skal man med Clue ikke logge ind. Det er blot at indtaste en ønsket URL, hvormed man ønsker at lave en test.

Besøg Clue App

3. På shopping, online

E-handel er på hastige skridt fremad, hvor det ikke blot handler om at have en webshop, men om at tilbyde en god og smertefri oplevelse for den besøgende.

En handel uden brugeroprettelse

Nogle gange ønsker man blot at gennemføre en hurtig handel. Det kunne være hvad som helst, måske printerpatroner. Hvorfor skal man så igennem en pinefuld process, der kræver udfyldelse af et formularhelvede af en anden verden?

Det er irriterende, tidskrævende og til hinter for den besøgende, der måske vælger at forlade, fordi det var tidskrævende og/eller for uoverskueligt.

(1) Blik har dog stadigvæk en del trin, du som bruger, skal igennem. Faktisk hele 6 trin, hvilket derimod trækker i en negativ retning.

Hmm, er varen udsolgt eller?

Nogle gange fremgår varer i en webshop selvom, de er udsolgt. Andre gange kan det være svært at vide, hvor mange varer der er tilbage af et pågældende produkt.

Det kan være en ekstra fin service at fremhæve for brugeren, hvor mange – lad os bare sige trøjer – der er tilbage på lager. Blot et lille hint kan gøre en verden til forskel

Hmm, hvad kigger jeg dog på?

Det er måske et kendt faktum, at musen faktisk følger vores øjne. Det betyder, at jeg som bruger – ofte – kigger der, hvor min musepil befinder sig på skærmen.

Alligevel kan det måske være lidt svært at se præcis, hvilken varer jeg har tænkt mig at klikke på eller hvor min musepil befinder sig.

Ingen fejlbeskeder

Brugervenlighed handler i den grad ikke blot om at oplyse den besøgende om, hvordan et givent problem eller en situation løses. Det handler i det hele taget om, at den besøgende helt på egen hånd, kan klare situationen – uden fejl!

Det er just ingen let opgave, tværtimod. Mit bud er, at det kræver brugertest af pågældende webshop eller website.

Nem, hurtig og smertefri tjekudforløb

Et af de mest vigtige områder i en webshop – i mit hoved – er uden tvivl tjekudforløbet, betalingsforløbet og hvad de nu ellers bliver kaldt.

Hvorfor skal man nogle gange igennem et trin- og formularhelvede af en anden verden? Jeg vil bare gerne købe en vare. Og det vil butikken forhåbentlig også gerne, at jeg gør. Man bliver dog nogle gange i tvivl!

(1) En ekstra nifty detalje er, at jeg ikke skal vælge korttype. Shoppen finder selv ud af, hvilket kort, jeg bruger ;)

Andre gode detaljer ved shopping, online

(1) Lignende feature findes på Deviantart.com ved at trække billeder til sine favoritter. Desværre er servicen mere forvirrende end hos Panic, fordi indikationen af en tilføjelse forsvinder helt, når et billede er tilføjet.

4. God og læsevenlig tekst

Det kan til tider undre mig, hvorfor brugeren skal stilles overfor en mulighed, hvor de kan lave teksten – på pågældende website – større eller mindre.

Jeg tænker ofte, hvorfor ikke bare lave teksten stor nok fra start?

Browserne kan i dag (og har kunne det længe) håndterer denne feature for dig, så hvorfor forvirrer brugeren med ekstra og måske unødige features?

(1) Man kan diskutere om tekststørrelsen kunne tåle et hak i en opadgående retning, men ikke desto mindre fremstår teksten større end gennemsnittet. Teksten bliver tilmed præsenteret i gode tekstafsnit, der har en god og tilpas længde på linjerne.

5. Andre små godter

Jeg har kun rørt overfladen, men her er lidt ekstra godter, der øger både brugervenligheden og -oplevelsen.

(1) Desmere er det en meget god idé også at vise for brugeren, hvor meget af indholdet, der er indhentet. Eksempelvis 100 ud af 400 produkter.

(2) Et glimrende eksempel på, hvor enkelt og nemt, det kan gøres. Det er en simpel service, men en simpel service, der fungerer til UG med kryds, slange og bolle!

(3) Igen et godt eksempel på, at enkelthed er vejen frem – ofte. Less is more, og ikke More is more!

Se mange flere godter, som ikke blot er fra www.

6. Konklusion

Jeg rør på mange måder kun overfladen af brugervenlighed og brugeroplevelser i gennem dette blogindlæg. Det var heller ikke mit ønske at gå helt ned i kælderen.

Begge punkter er yderst omfattende. I stedet fandt jeg det væsentlig sjovere at fremhæve et par punkter og krydre dem med oplevelsen.

Selvom en sjov og god brugeroplevelse kan være fed, så vil jeg stadigvæk mene, at man skal passe på med at blive for kreativ. Det kreative kan snildt være med til at tabe visse brugere i svinget – specielt de mindre erfarne, der har nemt ved at føle sig usikker på internettet.

Michael Østergaard

Brugeroplevelse med måde!

Kommentarer

  1. Morten Vium

    Genialt indlæg som altid!

    Dejligt med gode eksempler :)

    “Selvom en sjov og god brugeroplevelse kan være fed, så vil jeg stadigvæk mene, at man skal passe på med at blive for kreativ. Det kreative kan snildt være med til at tabe visse brugere i svinget – specielt de mindre erfarne, der har nemt ved at føle sig usikker på internettet.” WORD!

    Nethandel handler meget om vaner, og derfor skal man være forsigtig med at være for smart.

    Omvendt ser man jo indimellem genistreger rundt omkring (som du jo også fremhæver) og man skal vel ikke være bange for at prøve nogle idéer af. Bare man husker at teste!
    Så kan man jo altid gå tilbage til den tidligere løsning, hvis brugerne ikke synes idéen var god…

  2. Mogens Møller

    Suverænt med så mange links til lækre webshops.

    Som du selv skriver skal man passe på med at blive for kreativ – især når det drejer sig om webshops, hvor det hurtigt kan gå ud over konverteringen. Men det er altid godt med ny inspiration!

  3. Michael Østergaard

    Mange tak Morten, trofast som altid ;)

    Helt enig, det er meget vigtigt at teste, hvilket næste blogindlæg, der kommer i næste uge, skal handle om.

    Man skulle tro du var lidt forudsigenden.

    Tak skal du have Mogens.

    Der er rigtig mange fede webshops i mellem. De kan et eller andet derude i verden. Synes der er lidt langt i mellem danske webshops, der formår at presse grænsen for brugervenlighed og brugeroplevelser.

    Men som Morten også var inde på, så skal man passe på – og specielt huske at få testet tingene af.

  4. Michael Østergaard

    I øvrigt, så stødte jeg på dette website pr. twitter i dag.

    http://www.foodily.com

    Et glimrende eksempel på, hvor enkelt det faktisk kan gører, når man eksempelvis er ude efter en opskrift. Man vil da selvfølgelig gerne søge, og det er gjort lige til – og mega synligt!

  5. Morten Vium

    Superlækkert design på foodily. Den kendte jeg ikke.

    Men det kan gøres enklere (og mere ubehøvlet):

    http://whatthefuckshouldimakefordinner.com/ ;)

  6. Michael Østergaard

    Hehe, Morten, kender den godt. Altid god for et lille grin ;)

    Kan dog bedre lide denne (som ikke omhandler mad):

    http://www.goodfuckingdesignadvice.com

  7. Morten Vium

    Haha! Det er fed, men Drink less fucking coffee? That’s not good fucking design advice… ;)

  8. Michael Østergaard

    Enig Morten, det var ikke et godt råd – period!

    Apopros nemme og skønne opskrivningsformularer (sign up)

    https://280daily.com/signup

    3 felter, thats it!

  9. Nikolaj Mogensen

    Perfekt Michael

    Kan da lige smide et indspark til et site jeg synes gør det godt e-handelsmæssigt:

    http://www.byflou.dk har en funktion i deres vareliste, der gør det muligt for shopperen at browse igennem alle produktbillederne i listen. Det synes jeg er helt genialt, da nogle vil foretrække ikke at skulle ind på hvert eneste varekort for at se flere billeder.

    Kan også godt lide deres kurv

    Tak for et inspirerende indlæg!! keep’em coming

  10. Michael Østergaard

    Mange tak Nikolaj. Du kan være ganske rolig, der kommer rigeligt i fremtiden ;)

    Interessant shop du fremviser. Du har ret, det er en god detalje, at man kan gennemse alle billederne allerede på varelisten.

    Når det er sagt, synes jeg dog webshoppen falder igennem på mange andre punkter, desværre.