Den interne webdesigner

Udgivet den 02/01 - 2013

Over det sidste halve år har håndværket, som webdesigner og blogger, ikke fyldt meget. Det at have købt hus, at pusle med de små detaljer i hjemmet, har fyldt meget mere – og ikke mindst vakt størstedelen af min interesse. Bemærk alligevel, at håndværket (i sin basale form) stadigvæk vækker min interesse.

Det sat til side, så har året, 2012, bragt en del erfaring (også personligt) med sig, som I hellere end gerne må tage del i (Ganske gratis).

Jeg er gået fra at være en webdesigner ansat hos et webbureau til at være en intern webdesigner (webmaster, if you please). To verdener, der på sin vis har meget tilfælles, men alligevel ikke. Førhen var kunderne vidt forskellige, nu er kunden altid den samme – dem længere oppe i systemet (Dig og mig i mellem, så er de selvfølgelig ikke de rigtige kunder, det er selvfølgelig hr. og fru danmark ano 2012/13 – dem med kreditkortet i lommen).

Det kan være vanskeligt at trives i sådan et hieraki, når man som designer ønsker at være helt fremme ved fronten og udkæmpe de helt store slag. Det pludselig at spille en “mindre” rolle og alligevel ikke, kræver tilvænning. Telefonen ringer eksempelvis ikke i tide og utide (det er i øvrigt meget rart, kan jeg afsløre). Det kan endda være ekstra svært, hvis et ekstern bureau kommer til at spille en rolle. Måske en rolle, man selv følte, man kunne håndtere.

Er du et bureau, der arbejder for en virksomhed med interne designere, så lad dem for guds skyld være en del af opgaven/processen

Det er uden tvivl sundt med et sæt friske øjne på tingene, da man nemt stirrer sig blind på sit arbejde. Du sidder trods alt begravet i det dag efter dag efter dag – måned og år. Alligevel er det uhensigtsmæssigt ikke at drage gavn af hinanden i stedet for hver og især forsøge at løse nøjagtig de samme problemstillinger. Det burde alligevel munder ud i endnu bedre løsninger, right?

Det står mig helt klart at skulle jeg en dag befinde mig – enten i et webbureau (igen) eller som freelancer – så vil jeg uden tvivl kræve at arbejde sammen med den interne webdesigner, såfremt en sådan eksisterer i den pågældende virksomhed. Jeg er sikker på ham eller hende kan lære mig noget – og omvendt.

If you’re on the services side, make sure to find the client’s internal designers. Their internal knowledge will be a fantastic resource to someone coming in cold. If you’re an internal designer and a design team is brought in, reach out to meet them. Their status as outsiders will make it possible for them to navigate above the company’s internal politics. Swallow your pride. You can both do things the other can’t. Together you’re a stronger team than you are apart.

Yup, en mønt har trods alt to sider. Det er altid nemt at pege fingre af de andre. Sidde med krydsede arme – og ikke mindst at være mistroisk. Det er nemt at føle sig truet, men det er svært at række hånden ud. Ekstra svært at se ud over sin egen stolthed som webdesigner. Når alt kommer til alt, så er man jo blot et menneske. Uanset på hvilken side af bordet, man sidder, så jagter man det samme mål – dog sjældent af samme vej.

Derfor vil jeg i 2013 opsøge mere respekt blandt mine daglige omgivelser, men også mere selvindsigt og selvforståelse.