DSB Rejsebureau ønsker ikke at sælge rejser igennem sit website

Udgivet den 06/09 - 2011

Det er altid dejligt at skulle en tur på ferie – uanset om det må være inde for landets egne grænser eller ej, men hvorfor skal diverse rejsesites være så elendige?

Forleden valgte jeg at kigge forbi DSB Rejsebureau for at finde en god pakkepris på en rejse for fruen og jeg. Jeg må indrømme, at jeg var tæt på at give op, da jeg blev mødt af forsiden.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.

Et simpelt citat, som man hos DSB Rejsebureau måske skulle have stiftet bekendtskab med – eller i det mindste bureauet bag websitet. Her har man i stedet for vendt det hele på hovedet og sagt, at perfektion opnåes, når der ikke er plads til mere.

Lad os prøve et lille eksperiment, hvor jeg tildeler forsiden en omgang Gaussian Blur i Photoshop. Denne relative simple effekt fremhæver tydeligt, hvad der træder mest frem på siden.

Ikke videre overraskende, så springer det hele nærmest frem. Men har du bemærket, at søgefeltet øverst til venstre, hvor man bl.a. kan vælge at søge på fly og hotel, ikke træder frem?

Jeg har måske misset et eller andet, men er det ikke præcis den vigtigste feature på hele websitet? Eller det mener man i hvertfald ikke hos DSB Rejsebureau – og derfor må jeg jo antage, at de ikke er vildt interesseret i at sælge mig en rejse.

Gad vide, hvad der ville ske, hvis de valgte en fremgangsmetode ala Google? Du ved, blot en søgemulighed midt i det hele, som var nem at benytte og svær at overse?

Jeg tillod mig at lave en hurtigt mockup (det kunne gøres meget flottere og endnu mere intelligent) på en prominent søgefunktion. Selvfølgelig er meget af indholdet på forsiden ikke irrelevant, men siden har praktisk talt intet visuelt hieraki. Et visuelt hieraki ville sikre, at søgefunktionen blev prominent, mens øvrigt indhold ville træde mindre frem.

Forsiden ville samtidig have godt af en ordentlig omgang ukrudtbekæmpelse. Undersøgelser viser, at selvom noget er synligt på en side, så ser de besøgende det ikke.

Don’t assume that people will see something on a computer screen just because it’s there. This is especially true when you refresh a screen and make one change on it. Users may not even realize they are even looking at a different screen.

Heldigvis er deres hjemmeside ikke dårlig hele vejen igennem. Så snart det er lykkedes at udføre en søgning, så stiger billedet og overskueligheden væsentlig i kvalitet. Man kan blot håbe, at folk når så langt.

Iøvrigt, så købte jeg en rejse igennem DSB Rejsebureau tilbage i 2009, hvor siden var endnu mere elendig, men bestillingen gik fint og alt med rejsen var i orden (ærgeligt nok, afspejles det ikke i den kommunikation, som websitet ligger for dagen). Alligevel er jeg sikker på, at nogle få og fokuserede tiltag kunne øge oplevelsen for mange – sågar konverteringen?

Hvad kan vi så lære af DSB Rejsebureau?

  • Hvad man ikke skal gøre.
  • At et visuelt hieraki i den grad betyder noget.
  • At indholdet skal prioriteres og ikke alt sammen præsenteres – slet ikke på samme tid.
  • At det er vigtigt at tænke på sine besøgende (potentielle købere).

Vi kan bestemt lære meget mere end blot tingene ovenfor. Fokus har været på en rodet og uoverskuelig forside, der er svær at finde hoved og hale i. DSB Rejsebureau kunne også snildt arbejde med læsevenligheden, da teksten i eksempelvis søgefunktionen er meget lille og svær at læse – specielt for besøgende med nedsat syn (eller os med en 27″ iMac og des lige).

Kommentarer

  1. Nikolaj Mogensen

    Hej Michael
    :) sjovt indlæg – du burde prøve at sende det til DSB for at se hvad de siger til det – kan være dit bureau får en ny kunde ind af døren lige pludselig…

  2. Michael Østergaard

    Hehe, Nikolaj, man ved aldrig :)

  3. Morten

    Er deres største problem ik bare, at de benytter alt for mange billeder i skarpe farver, som fanger øjet? Når der er så mange billeder, så kan man UMULIGT fokusere.
    Og usmarte som de er, så lave de boksene i de samme farver. FB +3 andre bokse er i en blå nuance, som ligger meget tæt. De fleste forbinder denne blå med FB, men når 4 bokse er den blå, så udligner det meget effekten.

    Det virker lidt som om, at de vil have AAAAAAALT for mange tilbud på forsiden, og vil sende AAAAAAAAALT for meget info ud til læserne via forsiden, at det hele drukner i store billeder, og små usynlige overskrifter.

    Sendte du nogensinde dit forslag til dem? Hvis ja, hva var reaktionen?

  4. Michael Østergaard

    Jo problemet er netop, at de vil det hele på forsiden. Vi er blot mennesker, så vi kan slet ikke håndtere alle de informationer på en gang.

    Eksempelvis skulle mine forældre købe en tur til Berlin, men de fandt aldrig søgefunktionen. De var af den opfattelse, at man kun kunne købe en rejse ved at ringe til dem.

    Sendte dem faktisk aldrig forslaget, men det burde jeg faktisk gøre. Vender tilbage, hvis jeg hører noget fra dem.

  5. Morten

    Nu du er igang med at hakke dem ned, så kunne de også godt gøre søgefunktionen på dsb.dk mere simpel!

  6. Michael Østergaard

    Go pointe, den kunne man snildt skrive et lille særskilt blogindlæg omkring.

    Man skal tage stilling til mange ting, som ikke nødvendigvis er noget, man behøver at gøre i første omgang. Måske man bare skal se nogle afgange.

    Men igen, det vil blive en formodning omkring tingene. Vi kan ikke vide, om det rent faktisk virker. Forestiller mig da, at de har statistik på tingene osv.

  7. Morten

    Ja for deres normale site er heller ik ligefrem brugervenlig!

    Vi kan ik se statestikker og tal, men man skal altså ik være særlig meget engageret i online salg før, at alarm klokkerne med DSBs sider bimler og bamler!

  8. Michael Christiansen

    Du har sikkert fat i et par gode pointer, men tror ikke du helt har forstået, hvad der er hensigten med et rejsebureaus hjemmeside (om det være sig DSB, Startour eller en helt tredje). Det er ikke nok bare at sætte en søgemaskime på forsiden. Mange bureauers hjemmesider skal sælge drømme og gerne lede modtageren lidt på vej med bestemte rejser/destinationer, man har brug for at sælge “her og nu”. En søgemaskine i google design er desværre nok ikke tiltrækkeligt.

  9. Michael Østergaard

    Hej Michael, Mange tak for din kommentar.

    Vi er bestemt ikke uenige, min tilgang er egentlig bare, at forsiden ikke er relevant for den enkelte. Den har måske stor fokus på, hvad man gerne vil sælge, men det går ikke nødvendigvis i spænd med det, som den besøgende har i tankerne.

    Derfor forestiller jeg mig, at en søgning ala Google kan frembringe mere relevante resultater for den enkelte. Det vil stadigvæk være muligt at slå diverse tilbud op, men tilbuddene vil ramme mere rigtigt, fordi de har større chancer for at matche det, som brugeren ønsker.

    Ligesom Google forsøger at give os relevante resultater, så forestiller jeg mig, at samme fremgangsmetode vil virke ved et rejsebureau.

    Med Google som eksempel tænker jeg ikke selve udseendet, men måden det fungerer på. Design dækker over mere end “look and feel” – i min verden.

  10. Martin Hjort

    Det er skræmmende… Man siger et billede siger mere end 1000 ord, så man bliver lidt skræmt ved tanken om hvor meget de ønsker at fortælle på så lidt plads…

    Og fedt trick med Gaussian Blur, så simpelt tak for det ;)

  11. Michael Østergaard

    Lige præcis, Martin.

    I dag har jeg så netop erfaret, at de stopper med at sælge rejser pr. 31. maj.

    http://yfrog.com/odgxjplj

    Ps: Gaussian Blur er et fantastik filter i Photoshop. Ikke blot til dette eksempel :)

  12. Martin Hjort

    Hehe ja jeg bruger det for lidt :)