En brugertest er hverken dyr, tidskrævende eller raketvidenskab i udførelse

Udgivet den 07/02 - 2011

Tror du, det er dyrt og tidskrævende at udføre test på brugerne? Tror du det er raketvidenskab?

…Egentlig ikke! Men mange tror alligevel, at de kan tale på foranledning af brugerne.

Specielt os webdesignere, webudviklere, projektleder, eksperter i brugeroplevelse, user experience (UX) og user interfaces (UI) tror, at vi kender brugernes adfærd.

Ved du hvad? Det gør vi ikke – ingen af brugerne har den nøjagtige samme adfærd som dig – aldrig!

Indholdsfortegnelse

  1. Dyrt og tidskrævende?
  2. Rocket Surgery Made Easy
  3. Er der andre muligheder
  4. Ekstra læsestof til den ivrige læser
  5. Konklusion
  6. Del din mening

1. Dyrt og tidskrævende?

Egentlig ikke!

Mange er af den opfattelse, at en brugertest er dyr og tidskrævende. Det kan de også snildt være, hvis du har tænkt dig at benytte store armbevægelse i form af eksempelvis eye tracking.

Faktisk snakker Steve Krug i sin seneste bog – Rocket Surgery Made Easy – omkring brugertests med helt ned til 3 personer. Ja, du læste rigtigt, 3 personer.

En brugertest behøver ikke at være stor og omfangsrig for at fange mange fejlkilder – ej heller de kritiske af slagens.

Inden du bevæger dig videre, så vil jeg blot understrege, at bogen ikke bliver gennemgået i mindste detalje.

2. Rocket Surgery Made Easy

Når vi snakker brugertest og brugervenlighed, så er der en mand, som vi aldrig må se bort fra – ja, nemlig ja – Steve Krug!

Med seneste skud på stammen, så har du altså en god “manual”, der i den grad kan hjælpe dig i den rigtige retning. Tilmed koster bogen ikke alverden, hvilket også gælder for den første bog – begge bør ejes og læses!

1 dag om måneden

Faktisk går forslaget på at afsætte 1 dag om måneden til at udføre brugertests.

De fleste af os kan sikkert nikke genkendende til, at det fungerer bedst at afsætte en fast dag – fremfor at planlægge fra gang til gang.

Afsæt EN dag, hvor formålet ikke er at fange samtlige problemer, der kan være, men nærmere prøve at fange de mest kritiske problemer.

Steve Krug

A morning a month, that’s all we ask.

Test, frokost og aflægge rapport

Faktisk tester du om morgen og formiddagen med 3 personer.

  • De første 3 brugere vil højest sandsynligt fange de mest fremtrædne problemer.
  • At finde 3 testpersoner er mindre arbejde end at skulle finde flere.
  • Det er bedre med flere runder med få personer.
  • Med 3 brugere er det nemmere at teste og aflægge rapport samme dag.
  • Med få brugere er det nemmere at opfordre folk til at kigge med.
  • Flere brugere kan føre til for mange noter end, at der tid til at gennemgå. Nogle af disse noter vil alligevel være småting.

Efterfølgende gennemgåes problemerne, de opdagede, over frokost – med efterfølgende planlægning af, hvad der skal være udfærdiget inden næste måneds testdag.

Relativt simpelt, ikk?

Ps: Husk også at involvere tilskuer.

Lawrence “Yogi” Berra

You can observe a lot by watching.

Test nu, ikke i morgen eller i næste uge

Ydermere handler det slet ikke om at udføre brugertests på et færdigt website – langt fra.

Steve Krug

Sometimes major problems that are detected too late can’t be corrected at all. The worst practice is the most common one: waiting to test until the site is done and ready to launh.

Steve sætter stor fokus på, at der ofte blive testet for sent, hvorfor visse kritiske problemer ikke er til at få løst.

Det kan være for komplekst, dyrt og tidskrævende – specielt langt inde i forløbet eller med et færdigt produkt og/eller website.

Steve Krug

Start earlier than you think makes sense.

Sååååh, hvad venter du på? Er du i gang?

Test andre inden du går igang

Har du nogensinde overvejet muligheden for at teste andres – eksisterende – løsninger?

Lad os sige, at du vil starte et rejsebureau. Inden du går i gang, så kunne det faktisk være oplagt at teste de andre af – så har du en idé om, hvad der virker og ikke virker.

Steve Krug

Most people overlook this opportunity, but it can save you an enormous amount of work. If you’re building a travel site, for instance, think how much you could learn by watching people book trips on other travel sites.

Ja, det giver faktisk god mening, ikk?

3. Er der andre muligheder?

Er det blot min mulighed at købe Rocket Surgery Made Easy, tænker du måske?

…Nej, tværtimod!

Brugertest.nu

Faktisk er der ganske for nyligt blevet lanceret en dansk service, hvor det er muligt enten at blive brugertester eller få udført en brugertest.

Personligt har jeg ikke afprøvet denne service, men helt dumt virker det absolut ikke til at være, tværtimod!

Morten Vadskær

Har endelig fået set alle mine videoer fra brugertest.nu. Super værdifuld viden. Kan varmt anbefales.

Verify App og Clue App fra Zurb

På det seneste er jeg faldet pladask for gutterne (eventuelle gutinder) hos Zurb. De laver uden tvivl en del lækre apps – såkaldte, web apps – der er meget nemme at benytte.

Relevant for emnet her, så bør du tage et nærmere kig på både Verify App og Clue App, der giver fantastiske muligheder for at teste, hvor brugerne klikker og kigger på et pågældende skærmdump eller wireframe/stregtegning/mockup – kært barn, mange navne!

Med Verify App kan du afprøve, hvor der klikkes og kigges, mens du med Clue App kan udføre en test af 5 sekunder på forskellige websites. Specielt den sidste er nem at benytte – virkelig nem! Og tilmed gratis – bare så du ved det ;)

Steve Krug

I’ve come to think of it in terms of what I call the Big Bang Theory of Web Usability. Like the real Big Bang, a lot happens in your first few seconds on a new Web page or Web site.

As a Web designer, you’ve got to make sure your site sets users off on the right foot. Do visitors get the big picture: what this is, how it’s organized, what they can find here and what they can do here? And do they get it in a few seconds, with little or no effort?

Findes der andre muligheder? Del dem med læserne og undertegnet!

4. Ekstra læsestof til den ivrige læser

Festen stopper slet slet ikke her. Der er meget at læse på området om brugertests. This neither the begining nor the end!

5. Konklusion

Med den kære Steve Krug i baghånden, så kan du komme langt. Ja du kan faktisk komme ganske langt uden at lette dit befængte korpus fra den stakkels kontorstol.

Steve formår virkelig at forenkle det at udføre en brugertest. Et hvert webbureau burde få læst denne bog – men også benytte mulighederne, den præsenterer.

Desmere, er det specielt vigtigt at fremhæve fra bogen, at udfaldet af forskellige brugertests ikke bør medfører et komplet redesign.

Tweak, don’t redesign eller Take something away.

Steve Krug

One of the things people are often tempted to do when there’s a usability problem is to add something. If someone didn’t understand the instructions, add more instructions. If someone couldn’t find what they were looking for in the text, add more text. If someone didn’t notice something they needed to, add more color to it,  or make it bolder, or make it larger.

The real problem very often is that there’s already too much there. Most pages have all kinds of things that the user doesn’t need: too many words, too many irrelevant pictures, too much decoration – too much “noise” – and that’s the reason users aren’t finding what they need.

Ja, se så at komme igang med med få udført en stribe brugertests – måske i første omgang på andre websites? Det er immervæk mindre skræmmende og forpligtende.

Kommentarer

  1. Mogens Møller

    Hej Michael

    Godt indlæg og tak for linket til min blog.

    Jeg er fuldstendig enig med Steve Krug – brugertest lidt og ofte. På den måde får man en overskuelig mængde opgaver, som skal implementeres og man får med det samme testet om ændringerne giver mening. 

    Brugertests er ofte en overset diciplin, men der ligger så uendeligt meget guld og venter. Jeg tror på fokus kommer mere på dette område indenfor nærmeste fremtid ligesom splittests har været hot den seneste tid.

    Jeg glæder mig til flere velskrevne blogindlæg fra dig :)

  2. Michael Østergaard

    Mange tak for de pæne ord, Morgens :)

    Jeg håber du har ret i, at brugertests vil vinde mere. Mon ikke, hvis vi sætter nok fokus på emnet?

    Ps: Du kan være ganske rolig, jeg har mange flere ideer og guldkorn gemt i skrivemaskinen aka Evernote.

  3. Michael Østergaard

    Man kunne også ty til Silverback i sine brugertests:

    http://silverbackapp.com/

  4. Morten Vium

    Som lovet: Godt indlæg! ;)

    Jeg har ikke rigtig beskæftiget mig med brugertests.

    Jeg burde jo se at komme i gang på http://WebCritique.dk

    Tror jeg lettere ubevidst har tænkt, at det var sådan noget man kunne begynde på, når to-do listen var ved at være tom (og det er den ikke!).

    Det er selvfølgelig noget vrøvl! Det kan jo være, jeg kan slette halvdelen af min to-do-liste og skrive 10 nye punkter på, som er meget vigtigere. Hvem ved?

    Jeg må se at lette røven!

  5. Michael Østergaard

    Lige præcis Morten – måske du ender ud med andre og bedre fokusområder end dem, som din ToDo netop nu byder på :)

    Med en service som brugertest.nu, eventuelt Silverback App eller Clue App, så kan du faktisk komme langt uden at skulle foretage ret meget selv.

    Det kan være praktisk i en hektisk hverdag. Eller som Morten Vadskær skriver på sin blog: “…brugertests som med pizza og sex; selv når det er dårligt er det bedre end ingenting!”.

  6. Michael Østergaard

    Myte:
    http://uxmyths.com/post/3086989914/myth-30-if-you-are-expert-you-dont-need-to-test-your-des

  7. Morten

    Hvor er det godt skrevet!
    Der var i hvertfald flere interessante links, som jeg skal kigge nærmere på. Jeg takker!

  8. Michael Østergaard

    Mange tak, Morgen. Jeg er glad for blogindlægget faldt i god jord :)

  9. Michael Østergaard

    En lille intro til brugertests med Mogens Møller – http://www.mogens-moeller.dk:

    http://www.youtube.com/watch?v=dWNbj_e9tEI

    Det pudsige er, at jeg i sin tid var med til at designe Team Bens Ski’s hjemmeside.

    Personligt finder jeg det interessant og lærerigt – selvom jeg ikke var med på testen. Jeg synes blot det er et bevis på, at vi tester alt alt for lidt. Som webdesigner kan man nemt sidde og rode med skyggen eller gradienten på en knap (dekoration) til ingen verdens nytte. Det er i stedet for vigtigt at inddrage de rigtige brugere og lære fra dem.