Et redesign løser ikke dit problem

Udgivet den 21/09 - 2011

Jeg ved det, overskriften er en smule pimpet, men den fangede nu alligevel din opmærksomhed (håber jeg). Bare rolig, der gemmer sig i den grad en pointe.

Lad os snakke eller debatere om, hvorfor et redesign ikke er den gyldne løsning, du søger. Et redesign er – nødvendigvis – ikke guldet forenden af regnbuen.

Jeg har sagt det før, og siger det igen, men elendigt indhold kan ikke reddes af et nyt og smart betræk – jeg beklager!

Hvorfor? Hvorfor ikke?

En vigtig desiplin er altid at stille sig selv spørgsmål. Hvorfor lave et redesign? Hvilket formålet skal et redesign tjene?

Der kan være mange årsager til, at kunderne ikke køber noget eller finder den information, de søger. Et flot betræk rækker kun et vidst stykke af vejen – men ikke i mål.

Ganske vidst er betrækket med til at skabe tilliden hos de besøgende, men hvis indholdet bag facaden krakkelerer, så skynder de sig hurtigt væk.

Design factors, such as color, font, layout, and navigation, are critical in making it through the first “trust rejection” phase. If a Web site makes it through the first rejection cut, then content and credibility become determining factors as to wether the persons trusts the site.

Måske du i første omgang skulle overveje, hvor du bør gribe ind. Måske du skal angribe dit website i små bidder og optimere her og der.

At drive et website eller en webshop er ingen simpel opgave. Det er en løbende process, hvormed et komplet redesign sjældent løser dit problem. Det er ligesom med ukrudt, det kommer igen. Haven (websitet) skal holdes ved lige, du ved ;)

Nyt men alligevel det samme

Samme stue, samme møbler, samme tapet, men en ny sammensætning. Vi kender det alle, hvor lidt der egentlig skal til for at peppe stuen op. Tag samme tankegang med over på dit website.

Lad os inddrage DSB Rejsebureau fra et tidligere blogindlæg, hvor jeg lagde fokus på en rodet og forvirrende forside, som iøvrigt er (måske var) uden nogen form for et visuelt hieraki.

Et komplet redesign af deres forside vil ikke løse problemet. Det vil blot være et nyt betræk, men med det samme rod (en sandhed med modifikation, en antagelse, om man vil).

Det er et spørgsmål om at bekæmpe ukrudtet, flytte lidt rundt på et par møbler og måske smide et par ting ud.

User experience is an ongoing process not a project you complete.

Hvad kan vi lære?

  • At kigge efter data, der kan fortælle lidt om, hvordan de besøgende bruger websitet.
  • At medtage de ting, der virker,  i et eventuelt redesign (som minimum i overvejelserne).
  • At dit arbejde ikke stopper efter et komplet redesign.
  • At et website (eller webshop) kræver løbende optimering og forbedringer (inddrag de besøgende).
  • At et webdesign aldrig er korrekt i første forsøg (igen, inddrag de brugerne).
  • At trends ikke er lige med guldet for enden af regnbuen. Det er derimod det gode indhold (som de besøgende kigger efter).

At drive et website eller en webshop er ikke meget anderledes end at drive en normal butik (så at sige). Der skal nye vare på hylderne (de fiktive hylder). Der skal stadigvæk vaskes gulv, tøres støv af og dine kunder skal betjenes. Eller med andre ord, du skal løbende holde din, online, facade ved lige (akkurat som med en almindelig butik).

Kommentarer

  1. Thomas

    Hej,

    Når jeg tænker redesign tænker jeg altid indhold. Det visuelle er bare et værktøj og kommer som sådan først ind billedet ret sent i forløbet redesign.

    Men det kommer selvfølgelig an på hvilken “kasket” man har på, hvad der ligges i et “redesign”

    Thomas

  2. Nicolai Busekist Ohlsen

    Hej Michael,

    Du har helt ret i at et komplet redesign meget sjældent løser det pågældende problem, men jeg tror derimod heller ikke det er negativt med et redesign, alle mennesker (okay, næsten alle mennesker) elsker forandringer.

    Men står du med et decideret problem, så kan det sjældent løses med et redesign, men derimod er det bedre at tweake på sit website, som du fint pointere.

    Og her til sidst, et lille spørgsmål: Hvor ofte mener du, at man skal tweake og optimere sit website?

  3. Jacob Leander Christensen

    Helt enig! På sider med loyale brugere kan det direkte være farligt at lave et fuldstændigt nyt design og udtryk. Meget bedre at optimere løbende og skifte/flytte elementer :)

  4. Michael Østergaard

    @Thomas,

    Oplever altid et redesign værende som nu farvelade. Dog rart, at nogle tænker i indhold :)

    @Nicolai,

    Mennesker elsker ikke forandring i det format, at et website ændrer sig 100%, så man ikke længere kan finde ud af at benytte det. Blot de store ændringer på Facebook har skabt ramaskrig. Her er dog ikke tale om et komplet redesign, men nærmere realign, fordi det generelle udtryk er det samme.

    Brug lidt tid sammen med Jared Spool :)
    http://vimeo.com/27476098

    @Jacob,

    Lige præcis. At tage det i små bider er en meget bedre løsning, selvom det også bringer sine problemstillinger med sig.

  5. Michael V. Hansen

    Hey Michael.

    Sjovt at læse din blogpost, når jeg netop står i denne situation, at jeg synes lidt gennemgribende er på sin plads.

    Mit site har længe irriteret mig, fordi jeg synes det er begrænset af nuværende form. Ikke fordi mit webshop system (magento) mangler evnen til at kunne de ting, simpelthen fordi jeg fra start har fået lavet nogle layouts virkeligt ringe.

    Jeg har haft denne samtale flere gange med en sparringspartner jeg har. Og min tilgang er som følger:

    Hvis du starter med at køre GoCart – og så ønsker at blive bedre, så må du tune lidt, skifte et hjul eller sætte ny udstødning på…
    Men når du så på et tidspunkt, har læst, lært og øvet dig, og du vil køre Standard Vogn – jamen så kan du ikke “bare” tune dig ud af problemerne.

    Så jeg ville mene, at din påstand er korrekt i DSB tilfældet – men ikke altid i “nystartet” – fuld fart frem markedet :)

    Vh Michael.

  6. Michael Østergaard

    Hej Michael,

    Der er bestemt den situation, hvor et komplet redesign er nødvendigt, men ofte er det ikke nødvendigt at lave en helt ny stil, hvilket et reelt redesign faktisk går ud på.

    Brugerne danner ganske vidst hurtigt deres mening omkring design, hvad angår, om de tør stole på virksomheden. Dette alene ligger ikke bare i udseendet, men det man udtrykker – den såkaldte skjulte kommunikation:

    http://www.michael-ostergaard.dk/designing-the-invisible-af-robert-mills

    Man skal ikke bare redesigne for at redesigne.

    Jeg tog et hurtigt kig på dit website. Det virker ikke utroværdigt. I dit tilfælde ser jeg ingen grund til at skifte udseende, men nærmere tweeke det eksisterende, så brugerne har nemmere ved at finde det, de søger.

    Blot fordi man opdatere et website med tidens trends, så har man ikke et bedre website, fordi informationsstrukturen er lige så ringe som den altid har været.

    Find ud af, hvem der er de typiske brugere for dit website, hvorefter du kan tjekke, om dine sider opfylde deres ønsker:

    http://www.michael-ostergaard.dk/en-brugertest-er-hverken-dyr-tidskraevende-eller-raketvidenskab-i-udfoerelse

    Lad mig endelig høre, hvad du kommer frem til :)

  7. Michael V. Hansen

    Jeg lover at kigge den igennem senere i aften.

    Men en kort feedback – når du ser det vi ryger over til, tror jeg du vil være enig i at vi nok formår at formidle tingene en del bedre :) …. forhånbentligt…. haha man ved sgu aldrig når man trykker kontrol alt delete..

  8. Michael Østergaard

    Man ved aldrig, men i og med, at jeg ikke kender grundlaget for det nuværende eller hvordan det performer overfor brugerne, så vil min bedømmelse af det nye sikkert gå mest på en subjektiv holdning ;)

  9. Morten Vadskær

    Vi er meget enige, men som Michael Vilnov skriver, så kommer der et tidspunkt, hvor man måske er “vokset ud af” sin nuværende løsning. Så kan du selvfølgelig argumentere for, at man kan bibeholde designet i en ny løsning – men sandsynligvis er nyere teknologier blevet nemmere at gå til (f.eks. noget lækker AJAX søgning eller lazy load), HTML5 eller CSS3 og så kan man ligeså godt ta’ det med.

    Da vi re-designede Kondomaten 9-doblede vi næsten vores omsætning indenfor kort tid. Det skyldtes for en stor del også at vi fik væsentligt bedre placeringer i søgemaskinerne ved re-designet.

    Er det ikke bare at kigge kritisk på sin side og sige enten “det er noget lort” eller “if it ain’t broken – don’t fix it”?

    Jeg sidder i øjeblikket og re-designer en af mine sider fordi det første design var ALT for utroværdigt. Jeg har derfor hyret en prof. grafiker, der har givet siden et helt nyt look i håb om at øge business.

  10. Michael Østergaard

    Bestemt, bestemt :)

    Udtalelsen “if it ain’t broken – don’t fix it”, falder meget i min ånd.

  11. Åsel Tømmerdal

    Hei,

    du skriver mye klokt her! Vi har akkurat redesignet nettstedet vårt, og er spent på virkning. Vi har prøvd å ta vare på endel elementer for å være gjenkjennbare, men har prøvd å spisse nettstedet mer mot salg, både i design og innhold

    Veldig riktig det du sier om at det ikke hjelper med ny innpakning hvis innholdet er råttent :)

    Hilsen fra Norge

  12. Morten

    Altså det er et emne, som er svært at diskutere generelt, da der er utrolig mange aspekter i det.
    Jeg vil dog vove at påstå, at en side som har et design, som er mere end 5 år gammelt, vil have en fordel af at lave et redesign. Bedste eksempel er EB.dk. Da de gik til den mere engelske og rodede stil, råbte alle at det var skidt og uoverskueligt osv.
    I dag er jeg sikker på, at de har øget antal klik på alle de artikler, som er på forsiden. Og så har det jo virket.

    Men generelt så er re-design et meget ømt punkt. Trendsales har altid fået tæsk for deres re-design, men i sidste ende har brugerne holdt ved. Og det skyldes jo kerneydelsen er god. Men hvis TS havde gjort ligesom f.eks Amino eller FB, og taget hele re-designet i flere etaper, så ville modstanden og kritikken nok være mindre. Fordi så når brugerne at lære det nye design at kende, og benytte det før der sker yderligere ændringer.

    Og tager man og overføre det hele til et fysisk produkt, som f.eks en dåse cola, så kan et re-design medføre et mega mersalg, fordi kunden opfatter produktet anderledes, eller tror det er et nyt produkt…

  13. Michael Østergaard

    Der er bestemt situationer, hvor et komplet redesign har sin plads, men man skal stadigvæk huske at kigge på den viden, som man har fra sit nuværende website (som det mindste sin statistik).

    Det er dog min fulde overbevisning, at man ikke skal lade sig friste af trends, hvilket betyder en konstant ændring af sit website. Man skal holde øje med sine besøgende og udfra de betragtning vurdere, hvad man vil prøve eller gøre.

    Jeg tror man kommer meget længere ved at teste og justere løbende fremfor blot at betrække sit website/shop hvert andet år.

  14. Morten

    @Michael
    Jeg er helt enig! Statestik er guld, men af og til kan et ansigtløft være prikken over i´et…

    Der er visse fordele i at følge trends, især hvis man driver en webshop eller et site med salg. For følger man en trend, så føler brugeren sig allerede mere sikker pga designet, da kunden “kender” det. Så der kan man trække på andres tests, branding og know how.
    Men alt skal ske med omtanke selvfølgelig!

  15. Michael Østergaard

    Jeg tror faktisk brugerne er fuldstændig ligeglad med trends, hvis bare websitet vinder deres tillid.

    Som jeg ser det, så handler det om at skabe tillid efterfulgt af relevans.

    Kigger jeg eksempelvis efter en boremaskine, så skal websitet straks vinde min tillid, hvorefter website skal hjælpe mig med at finde en boremaskine. Vel at mærke en, der dækker mine behov.

    Personligt, så synes jeg ofte, at websites drukner i trends, dekoration, features og andet gøgl i stedet for at være relevante og afhjælpende med de spørgsmål, jeg sidder med.

  16. Morten

    Vi er da helt enige. Men hvis vi nu tager det klassiske eksempel, så har Asos og Nelly nærmest skabt en skabelon, når det gælder modeshops. Det er sket, fordi kunderne finder siderne let anvendelige, og kunderne har tillid. Dvs man kan ved en modeshop faktisk vinde en lille fordel, hvis man bruger de 2 nævnte webshops som inpsiration…

  17. Michael Østergaard

    Der kan bestemt vindes noget ved at kigge på, hvordan andre har forsøgt at løse et problem.

    Vil dog stadigvæk mene, at man skal prøve at teste de pågældende løsninger på sin målgruppe for at se, om det rent faktisk virker. Man bliver ekstremt farvet, når man sidder med web til dagligt.

    Eventuelt lave nogle brugertests i samme ånd, som Steve Krug forslår det i sin bog, Rocket Surgery Made Easy.

    http://www.michael-ostergaard.dk/en-brugertest-er-hverken-dyr-tidskraevende-eller-raketvidenskab-i-udfoerelse

  18. Bjørn

    Nu er det ikke fordi jeg vil reklamere for meget for Benjamin Gundgaards nye bog han lige har udgivet, men hvis jeg stod og skulle have lavet nyt design så var der ingen tvivl om at jeg ville købe denne bog, den virker ret dyr men er sikker på hvis man følger hans råd og vejledning at man kan presse en del flere penge ud af sin webshop, jeg har ihvertfald tænkt mig at købe den snart.

  19. Michael Østergaard

    Bjørn, jeg er helt sikker på, at bogen er rigtig god, hvis man driver en webshop eller andet relateret.

    Når det så er sagt, så mener jeg et redesign ikke er guldet forenden af regnbuen – uanset webshop eller ej.