To fold or not to fold?

Udgivet den 20/12 - 2011

Det kommer til stadighed bag på mig, når man med udgangen af 2011 lader et begreb, som folden, florerer.

2011 snart 2012 og snakken om “folden” florerer stadigvæk :(

Vi nærmer os, med hastige skridt, 2012, hvormed vi i stigende grad burde fokusere på helt andre ting. Eksempelvis brugerne, der i stigende grad, tilgår internettet fra sine mobile enheder.

Eller måske, du har for travlt med at læse avis? ;)

Hvad er folden?

Folden (eller, the fold, på udenlandsk) er egentlig et begreb fra en helt anden verden. Begrebet stammer fra det trykte medie, nærmere betegnet aviserne. Du ved, der hvor avisen er foldet.

Når det derimod handler om web, så har det været betegnet som indhold, du ikke kan se, medmindre, at du scroller ned. Det kunne beskrives mere poetisk, men jeg håber, du forstår? :)

Folden? Er det vigtigt

Anyhow, helt irelevant er det ikke, men ikke i den forstand, at alt skal foregå øverst på websitet.

Det afhænger rigtigt meget af brugerne, hvad den enkelte side handler om og meget andet. Eksempelvis kunne Michael Aagaard vise en fodbedring på 304% ved at flytte formularen udenfor den besøgendes synsvinkel (folden, om man vil).

Lige præcis, det er nemlig ikke bare sort på hvidt, tværtimod. Faktisk burde snakken med kunderne ikke gå sig på folden eller det at scrolle. Eksempelvis er det ganske normalt at “scrolle” (bevæge eller flytte) indholdet på sin smartphone eller tablet.

Vi befinder os på et fleksibelt medie, som vi ikke bare kan ramme ind og kontrollere – som man kan gøre det med tryksager.

Nej, vi bør nærmere fokusere på at skabe relevante websites til brugerne. Websites der rent faktisk har indholdet i fokus fremfor lir, gøgl og andet af samme skuffe.

Kommentarer

  1. Michael Aagaard

    Hej Michael

    Godt og relevant indlæg – mange tak for linket til min case!

    - Michael

  2. Michael Østergaard

    Mange tak, hr. Aagaard.

    Og ikke mindst for den relevante case :)

  3. Michael Østergaard

    http://www.thereisnopagefold.com

    http://thereisnofold.com

  4. Lene Aarup Vinther

    Tak for at gøre opmærksom på videoen og folden … igen igen ;)

    Viser bare hvor vigtigt det er, at sætte sig ind i hvor og hvordan folk agerer på en hjemmeside.

    Pudsigt du skriver det nu, for jeg så et billede på Facebook forleden, hvor jeg netop kom til at tænke på fold.

    Min kusine havde vendt sin computer skærm lodret – fordi muligheden var der med et enkelt klik – og pludselig har hun en skærm, der minder om det papir vi plejer at læse på eller de telefoner vi nu sidder og læser på.

    Spørgsmålet er … om formatet af computerskærme faktisk slet ikke skulle være bredformat (kommer jo nok af tv-skærmene) – men det ville være meget mere relevant for den informations type, mange af os søger – at den var højformat.

    Lidt spændende hvad fremtiden bringer i den retning!

    Godt nytår til dig!

  5. Michael Østergaard

    Hej Lene,

    Mange tak for kommentaren.

    Det er faktisk en interessant tanke, du nævner. Se også blot på, hvordan en tablet eller smartphone tiltes.

    Det beviser igen, at folden (som den altid bliver nævnt) er en forældet tankegang. En tankegang, vi i første omgang slet ikke skulle have haft, fordi vi forsøgte at trække et andet medie ned over hovedet på internettet.

    Dog, tror jeg ikke at skærme, i bredformat, er forkert. Vi skal blot tænke anderledes, når vi beskæftigere os med internettet.

    Når det er sagt, så er det selvfølgelig nemmere sagt end gjort, men jeg føler bestemt ikke, at vi skal holde os tilbage. Vi skal allerede nu snuse til mulighederne, og samtidig forsøge at vænne os til at tænke i helt nye baner, når vi beskæftigere os med internettet og websites.

    Det er svært, men ikke umuligt :)

  6. Michael Østergaard

    Scroll er en mulighed, ikke en begrænsning:

    http://lostworldsfairs.com/atlantis
    http://www.dangersoffracking.com
    http://inze.it
    http://benthebodyguard.com/index.php

  7. Michael Østergaard

    Som man ofte siger, alt er relativt.

    http://googlewebmastercentral.blogspot.com/2012/01/page-layout-algorithm-improvement.html

  8. Michael Østergaard

    Her er lidt ekstra at læse. Begge indlæg har dog et par år bag sig, men derfor er de indsamlede data stadigvæk valide.

    http://blog.clicktale.com/2007/10/05/clicktale-scrolling-research-report-v20-part-1-visibility-and-scroll-reach/
    http://blog.clicktale.com/2007/12/04/clicktale-scrolling-research-report-v20-part-2-visitor-attention-and-web-page-exposure/

  9. Michael Østergaard

    http://designshack.net/articles/above-the-scroll-does-it-matter-anymore/

  10. Michael Østergaard

  11. Michael Østergaard

    Life below 600px

    http://iampaddy.com/lifebelow600/

  12. Michael Østergaard

    En meget lang landingsside viste sig at være mere effektiv for SEOmoz

    http://www.conversion-rate-experts.com/seomoz-case-study/

  13. Michael Østergaard

    Ganske fint eksempel på, at en lang side sagtens kan fungerer:

    http://www.google.com/insidesearch/howsearchworks/thestory/