Nye webshops rykker sjældent ved grænserne for en øget brugeroplevelse

Udgivet den 27/04 - 2011

Der dukker jævnligt nye webshops op herhjemme, men de rykker – uheldigvis – sjældent ved grænserne.

Grænserne for brugervenlighed, webdesign, opsætning, muligheder, features og mere i samme boldgade.

Jeg undres på det kraftigeste, men gør du?

Indholdsfortegnelse

  1. Årsager til status quo
  2. Hvordan øges brugeroplevelsen?
  3. Hvem formår at flytte grænserne?
  4. Konklusion

Årsager til status quo

Der kan ganske vidst være rigtig mange årsager til, at de fleste webshops ligner kopier af hinanden med samme manglende evne til at benytte nutidens mange muligheder. Muligheder der kan øge de besøgendes (kundernes) oplevelse til det bedre.

Du ved, gode oplevelselser yngler, så at sige.

Årsagerne kan være:

  • Skabeloner
  • Platformen
  • Prisen
  • Kunden
  • Bureauet
  • For mange kokke
  • For lidt fokus på brugerne (kunderne)

Det var blot nogle af mange mulige årsager, hvormed den kære læser gerne må supplere med flere?

Hvordan øges brugeroplevelsen?

Det kan være et svært spørgsmål at besvare til fulde, men jeg har listet nogle områder, der i den grad kan øge oplevelsen.

  • Udnyttelse af skærmpladsen
  • Overskuelig og enkel i benyttelse
  • Nemt og enkelt købs- og betalingsforløb
  • Mange store produktbilleder
  • Tydelig call to action
  • Tydelig indikation af en handling
  • Webdesign der underbygge indholdet

Nutidens mange muligheder betyder ikke, at vi ændrer på de sædvanlige konventioner. Det betyder blot, at vi kan øge oplevelsen. Udnyttelse af skærmenpladsen betyder ikke, at dem med en lille skærm pludselig kommer i problemer – det har vi selvfølgelig taget højde for.

Nutidens muligheder betyder ikke et boom i features, så brugerne bliver tildækket i ubrugbare widgets, informationer og andet gøgl. Nutidens features befinder sig under kølerhjelmen – uden for brugernes synsvinkel – men arbejder stadigvæk for deres samlede oplevelse.

Keep it simple stupid!

Hvem formår at flytte grænserne?

Det har været svært at grave danske eksempler frem på webshops, der virkelig flytter barrieren. Faktisk synes jeg ikke, at vi – herhjemme i Danmark – formår at løfte opgaven, men det skyldes højest sandsynligt en række af de punkter, jeg nævnte tidligere.

Nedenfor har jeg præsenteret 2 danske og 3 udenlandske webshops. De danske har nogle af de ting, jeg efterspørger i en moderne webshop. Eksempelvis overskuelighed og et nemt tjekudforløb. Ingen af de danske webshops, jeg har kunne finde, formår at udnytte skærmpladsen – desværre!

2 danske webshops

3 udenlandske webshops

  • Cow&Co – Online Superstore Magnifique
    God udnyttelse af skærmpladsen, hvor man dog kunne være foruden effekterne, når browservinduet laves større eller mindre. Tydelig kurv og interaktion hermed.
  • Chicago L-Shirts
    Rigtig god udnyttelse af skærmpladsen til visning af produkterne.
  • Sassy Duck
    Endnu et godt eksempel på udnyttelsen af skærmpladsen uden at gå på kompromi. Selv i 1024×768 er call to action på de enkelte produkter synlige.

Hvem formår ikke at flytte grænserne?

Lad mig for god ordens skyld og medtage 3 webshops, der bibeholder status quo. Webshops hvor overblikket falmer. Webshops hvor tydelig call to action er en mangelvare.

  • Fleggard – Lige over grænsen
    Til trods for at være ganske ny, virker shoppen uoverskuelig og kompakt. Call to action på produkterne er svære at gennemskue ved første øjekast. Samtidig er der dårlig interaktion bruger og kurv i mellem.
  • FONA netbutik
    Uden tvivl det værste eksempel. Meget rodet og ekstrem dårlig call to action. Webshoppen gør virkelig sit bedste for at spænde ben for brugeren ved enhver lejlighed. Får du lyst til at handle hos Fona? Nej vel!
  • OnlineParfume
    Måske er parfumerne “billige”, men webshoppen er klemt og rodet. Det kan være svært at overskue, hvorfra jeg skal komme videre. Ikke engang søgefeltet fremstår tydeligt. Søgefeltet er ellers ofte den sidste udvej, hvis andet fejler.

Overnævnte er dog ikke jordens værste eksempler, men det er heller ikke pointen. Pointen er webshops, der ikke giver brugerne den absolut bedste oplevelse, men hellere end gerne spænder ben for dem fremfor at hjælpe dem.

Den kære læser må meget gerne byde ind med flere eller langt bedre eksempler.

Konklusion

Vi lever nu på den anden side af 2010 og mulighederne er store. Hvorfor ikke øge oplevelsen for vores besøgende? Hvorfor skal det blot være den samme sædvanlige kasse, der virker rodet og sammenpresset? Hvorfor skal der være fokus på alt muligt andet end produkterne? Jeg er kommet for at kigge på produkter. Så lad mig dog kigge uforstyret og problemfrit.

Formålet må være at sælge noget? Hvorfor gør vi så alt i vores magt for det modsatte? Det gør vi selvfølgelig ikke, men jeg elsker at overdrive.

Jeg ved, vi kan gøre det bedre, så lad os gøre det!

Kommentarer

  1. Søren Spelling Lund

    Hej Michael,

    Du har ret i at der nærmest ikke er nogen undskyldning for ikke at gøre de grundlæggende ting rigtigt og jeg synes da også at det er blevet bedre over årene.

    Jeg har i mange år arbejdet som e-handelskonsulent og i den periode var jeg med til at etablere en del nye webbutikker. Min erfaring er at når der mangler på designsiden, så skyldes det ofte den myriade af andre ting, som også skal være på plads, når man lancerer en helt ny butik.

    Sprøgsmål som, “hvordan skal min organisation se ud”, “hvem har ansvaret for kundeservice”, “hvordan håndteres logistikken”, “hvordan spiller webbutikken sammen med virksomhedens øvrige IT systemer”, kommer tit til at fylde så meget, at det kan være svært at holde fokus på kundeoplevelsen. Synd og skam for det er jo desværre sådan at butikken primært bliver bedømt på sminken og ikke på de underliggende tekniske kvaliteter.

    Særligt interessant bliver det når man har med eksisterende brick and motar organisationer at gøre, hvor man skal have multi-channel samspillet mellem kanalerne til at fungere. Her bliver det ofte den politiske kamp, som får den største opmærksomhed. Igen brand ærgerligt.

  2. Søren Sprogø

    Er enig med Søren, og vil godt krydre med Vadkær’s “Launcher du det perfekte, så launcher du for sent”.

    Første gang du lancerer en netbutik er der bare 500 andre ting at tage hensyn til. Det er nemmere (og måske bedre) at lancere noget “skabelon-baseret” hurtigt, gøre sig lidt erfaringer, og når man så er blevet klogere, rette op på det.

    Problemet er så bare at mange glemmer, at udvikling af en webshop er en kontinuerlig process. Man skal KONSTANT have gang i små redesigns, forbedringer osv. osv.

    …Men ellers giver jeg dig ret. Der er alt for langt imellem snapsene på nye shops, når det kommer til brugeroplevelsen.

  3. Michael Østergaard

    Mange tak Søren (x2) for to rigtig gode indspark.

    Det er rart at høre, hvilke årsager, der også kan spille ind. Der er helt sikkert mange aspekter at overveje med lanceringen af en webshop, hvor det selvfølgelig er ærgeligt, at noget af det vigtigste – med min optik – bliver nedprioriteret så meget. Alt det andet kan være nok så vigtig, men kunderne (de besøgende) i butikken er dem, der bringer mad på bordet.

    Skabelonbaseret har bestemt sine fordele, men ofte kunne man godt hive lidt af ukrudt ud af disse skabeloner. Skabeloner, hvis det er gode, skulle også gerne følge konventionerne og derved øge brugervenligheden, fordi de besøgende på forhånd har en vis idé om, hvor tingene er gemt.

    Når det er sagt, så skulle vi måske også være bedre til at undervise kunder i, hvor vigtigt det egentlig er at holde en shop vedlige. Ukrudt kommer igen, hvis ikke man holder det ned.

  4. Nikolaj

    Hej Michael
    Kan godt lide din tilgang, men synes nu mange af de nyere webshops er på vej i den rigtige retning. Synes især der er en del modewebshops, der gør det meget godt. Byflou er et fint eksempel.

    Men faktisk vil jeg gerne smide lidt ekstra fokus og skyld over på de standard systemer vi som webshopejere altid er nød til at bruge – de er simpelthen ikke fleksible eller æstetiske nok i deres udseende. Mange dandomainshop ligner jo eksempelvis noget fra 90′erne. Og her er der mange webshopejere der ikke har enten kapitalen eller indblikket i at rykke ved grænserne for brugeroplevelser.

    God pointer ellers :)

  5. Søren Spelling Lund

    Hej Nikolaj,

    Netop fleksibiliteten i standard produkterne til e-handel er noget, som ligger mig meget på sinde.

    Et af de få fællestræk, der mellem webshops, er at der ikke er nogen fællestræk. Jeg har set rigtigt mange projekter, selv inden for samme branche og med stort set samme forretningsmodel, hvor kravene til butikkerne alligevel er vidt forskellige.

    Jeg vil kort nævne at det netop er denne udfordring, vi har taget op uCommerce ved at bygge en superfleksibel e-handelsplatform, som kan tilpasses næsten alle krav ved at kombinere e-handel med Umbraco CMS.

    Se f.eks. http://www.chalkboardsuk.co.uk, http://www.filabel.dk (som Hr. Sprogø står bag), http://www.ekspar.se, http://www.gsneo.org. De er alle forskellige og har fokus på forskellige designaspekter; ganske som det bør være, fordi de arbejder med vidt forskellige kundesegmenter.

  6. Michael Østergaard

    Nikolaj og Søren, skønt at se en lille opstartet debat :)

    Bestemt sætter mange platformer stardarden, men det er ikke nødvendigvis skidt, hvis blot de følger konventionerne. Problemet ligger nærmere i, hvis ikke man kan forbedre de små ting, der kan være med til at gøre oplevelsen mere smooth. Det kunne være en god interaktion med kurven eller et godt tjekudforløb.

    For mig at se ligger problemet ligeså meget på vores skuldre, fordi vi ikke rådgiver vores kunder godt nok, men kun har fokus på at sælge så meget som muligt af features og andet gøgl.

    Min pointe er blot, at vi som vel som vores kunder, må tage fat om roden.

  7. Nikolaj

    @Søren

    Nu kender jeg ikke uCommerce som platform så den skal jeg ikke skære over en alt for bred kam. Men kan tale på vegne af de erfaringer jeg har med min Dandomainshop http://www.e-scarf.dk. Her har jeg dog ofte svovlet lidt over manglen på fleksibilitet i designet.

    Men som Sprogø også fremhæver så er Dandomain shoppen jo ualmindelig god at starte op med. Den er billig og lige til at gå til så jeg har bestemt været en glad kunde. Men jeg må indrømme at jeg har haft behov for øget fleksibilitet og er pt i en fase hvor jeg er ved at skifte til en Magentoløsning. Det skal blive spændende at se resultatet :)

  8. Michael Østergaard

    Nogle gange skal man absolut også kigge på sit behov – nuværende behov, men helst uden at få sig låst fast.

    Magento er lidt af en stor klods, men interessant.

  9. Søren Spelling Lund

    Dandomain, ScanCommerce og Shopify systemerne er super at starte med, når man skal prøve tingene af og have en fornemmelse af, hvad e-handel er. Magento, osCommerce og uCommerce henvender sig til krævende shopejere, som kender deres kunder og ved, hvad de har brug for for at sælge deres produkter online.

    Jeg kan ikke udtale mig om de andre systemer, men for uCommerce platformen gælder det, at den typisk er det næste skridt efter f.eks. en Dandomain eller ScanCommerce. Sådan ser det i hvert fald ud i Danmark. I England, Canada, USA og Australien er det et helt anderledes billede, som tegner sig :)

  10. Anders

    Virkelig spændende blog! Og ikke mindst rigtig god artikel!
    Er enig på alle punkter .

    Jeg driver webshoopen http://www.hjemmefitness.dk, hvad synes du om dette design og ikke mindst brugervenligheden? Er der noget jeg kan gøre bedre? :)

    Keep up the good work

  11. Michael Østergaard

    Gode pointer, Søren. Ved du, om det stadigvæk er svært at komme ud af en løsning hos eksempelvis Dandomain? I tidernes morgen mener jeg, at man var ret låst med sine shopdata.

    Mange tak for din kommentar, Anders - og ikke mindst roserne :)

    Jeg tog blot et hurtigt kast på din webshop. Det der slår mig mest er, at der simpelthen sker for meget på forsiden. Jeg tror, du kan drage gavn af et blogindlæg, jeg snart håber at have færdigt. Det omhandler at skære fedtet fra.

    Prøv at kigge på at gøre forsiden mere rolig. Din navigation er også svær at overskue. De to alene tror jeg du kan nå langt med.

  12. Morten

    Du glemmer nogle vigtige ting, når du nævner manglende nye ideer og initiativer. DK er et meget lille marked, hvis du sammenligner med UK, DE, SE, FR mm. Dvs indtjeningsmuligheden er begrænset, hvis du sammenligner med de nævnte lande.

    Dertil kommer, at det kan være svært, at blive ved med at forny sig. Et produkt kan kun præsenteres på få måder. Det samme gælder en masse andre ting.
    Designet kan man altid diskutere, men det er og bliver en smagssag. Nogle kan lide det ene, mens andre kan lide noget andet.

    Dertil kommer, at mange forbrugere er vane mennesker. Det betyder, at der er god ide i, at lancere en ny shop i et design og system, som flest mulige nemt kan finde rundt i. På den måde opnår man den bedste start, og senere kan man altid, når pengepungen er stor, og kunderne er der fast, udvikle sine egne ideer…

  13. Morten

    PS Michael vi driver http://www.customfit.eu
    Vi har forsøgt at gå væk fra ideen med en “normal” forside. I stedet for er vi ved at teste en mere direkte tilgang til tingene, og indtil videre ser det ud til, at det performer meget bedre!

  14. Michael Østergaard

    Mange tak for kommentaren, Morten.

    Vi er enige i, at Danmark er et lille marked, men min pointe går heller ikke på, at vi skal lave en omvæltning af, hvordan en shop fungerer eller ser ud. Min pointe er, at mange shops er den samme gang rod i den samme kasse. Forstået på den måde, at man propper alt for meget i ansigtet på den besøgende.

    Når jeg nævner noget som at udnytte skærmpladsen, så betyder det ikke en omvæltning, men at benytte pladsen til at vise flere produkter eller større billeder – eksempelvis.

    Omkring webdesign, så handler blogindlægget her ikke så meget om webdesign i sig selv. Webdesign kan bestemt være smagsbestemt, men derfor handler webdesign også om at underbygge indholdet (i webshoppen), så den besøgende har lyst til at handle.

    Selvom, vi er et lille land, så fortjener vi vel stadig en god oplevelse? :) Som jeg ser det, så kræver det ikke et nyt system eller en funklende facade, nærmere fokus på det rette (de besøgende).

  15. Morten

    @Michael
    Vi er skam enige på en del punkter, men også uenige på et par enkelte hehe
    Selvfølgelig skal kunderne have den bedst mulige oplevelse, og det bør alle shopejere gå efter at tilbyde.
    Men problemerne opstår ofte hos selve programmøren, som har en gammeldags og fastlåst opfattelse. Jeg har kendskab til mange, som har ladet sig overtale af en programmør til at foretage nogle ændringer, som hørte fortiden til… De lyttede kun til programmøren, fordi denne “burde” være bedrevidende, end nogle nye i branchen.

    Hvis vi tager dine eksempler, så synes jeg f.eks Miinto er meget tung og irriterende at surfe rundt på. Jeg er langt større tilhænger af Smartguy, Smartgirl og Smartkids, som gør det hele meget mere simpelt og praktisk. Der er dog stadigvæk nogle elementer i forhold til søgningen, som irriterer mig, men oplevelsel totalt er meget bedre.
    Jack&Jones synes jeg er meget standard. Det er fine billeder og store billeder, men selve designet og opsætningen er meget standard. Det er self min mening, men jeg synes ik den er nyskabende eller anderledes på nogen måde.
    Bestseller skal dog have ros for, at man tager klassiske elementer, og udnytter disse til fulde. Det gælder især farvevalget, som er meget maskulint og råt, samt måden hvor billederne er taget på (Abercrombie&Fitch måden, som den kaldes i branchen…) :)

  16. Michael Østergaard

    Hehe, Morten. Blot skønt med en lille debat :)

    Bestemt, nogle programmører kan sagtens have en uheldig betydning for et projekt. Derfor er jeg også absolut stor tilhænger af team work, hvor alle er med fra start i projektet. Som webdesigner ser man opgaver anderledes end eksempelvis programmøren.

    Det er rigtigt, når du nævner hastigheden. Det er egentlig et punkt jeg slet ikke fik tænkt ind. Og på det punkt er de nye sites i smart-serien absolut værd at nævne. Mig bekendt performer de nye sites rigtig godt (konvertere om man vil).

    Men ellers omkring eksemplerne, så synes jeg netop ikke, at jeg kunne finde en dansk webshop, som virkelig bare spiller 112% i alle aspekter. Følte mig nødsaget til at frembringe de elementer, som trodsalt var gode. Eksempelvis interaktionen med kurven og tjekudforløb hos Bestseller. Sammenlignet med de første version, så har Bestseller formået at øge det samlet indtryk meget.

  17. Morten

    @Michael
    Helt enig, men hvis en ny person, som har kompetancerne indenfor f.eks salg vil åbne en webshop, så lytter vedkommende meget til en programmør og dennes råd. Og der kan det gå galt, hvis programmøren sidder fast i 1990´erne eller starten af 2000.

    Hastigheden er Miintos største problem, og det har været et mega problem siden lanceringen. Det er en af grundene til, at jeg ik ville benytte siden. Dertil kommer det, at det kræver rigtig mange klik fra forsiden inden du rammer de produkter, som har din interesse… Det kunne altså laves meget mere simpelt.
    Jeg har os hørt, at de nye Smart-sites performer bedre. Inspirationen har de fundet i USA/Asien, hvor mange sider, har samme struktur :)

    Skal jeg nævne en side, som er rigtig god, så må det være Bobbleroom.dk, som jo så er svensk. Siden er virkelig nem at benytte, selvom den er blevet en smule standard agtig i designet…

    Iøvrigt er det sjovt, at en side som Asos.com er så ubruger venlig, som den er. Men vi er vanemennesker, og det ser ud til, at hvis man beholder samme struktur længe nok, så kan selv det mest ulogiske og komplekse design performe i en eller anden grad. Asos er Europas største tøjsite!

  18. Michael Østergaard

    Det var ellers mit indtryk, at Asos.com er ret brugervenligt?

    Dog synes jeg ikke helt, at hastigheden er så slem på Miinto. Hvorimod jeg nok ville kigge til andre detaljer på websitet. Deres “infinite scroll” er knap så godt tænkt, når der er indhold i footeren, som så hellere tiden bliver skubbet væk i ens forsøg på at nå den.

    Når det er sagt, så er webshops bestemt også en svær deciplin at mestre. Det kræver konstant overvågning på kryds og tværs. Også selv, at man følge mange af de gængse konventioner.

  19. Morten

    Jeg glemte lige at skrive i sidste besvarelse, at Bestseller har fået gjort rigtig meget ved deres brugervenlighed og design, siden siderne blev lanceret… For det var en katastrofe, som de startede ud med :)

    Prøv at besøg Asos og se, hvor bøvlet der er, at komme ind til selve produkterne. For nye besøgende kan det være en kamp. Men når du så endelig er inde på et produkt, så er det nemt at købe og tjekke ud…

    Vi er helt enige, at det er ved at være en videnskab. Det kan være svært at følge med hele tiden, da grænserne rykkes konstant, og det kan være en omkostningsfuld og langsommelig proces at lave større ændringer. For man skulle nødig tabe sine kunder, hvorfor man må påregne tid til indkøring af nye tiltag…

  20. Michael Østergaard

    Jeg er allerede for farvet, hvad angår Asos. Umiddelbart virker det nemt, men jeg repræsenterer vidst heller ikke den helt almindelige bruger.

    Derfor kan det også være en rigtig god idé at lave brugertests på sine konkurrenter, fordi man derved får en idé om, hvad der egentlig virker. Et ganske fint råd fra Steve Krug, men et vi alt for sjældent praktiserer.

  21. Morten

    @Michael
    Jeg har det på samme måde som dig, men min lillesøster og hendes veninder, er lige kommet i den alder, hvor de begynder at handle i udlandet. Og hvor spørger de dog tit om ting vedrørende Asos, når jeg er hjemme. Det er typisk navigeringsspørgsmål. Når de er inde på produkterne, så er der ingen problemer mere…

  22. Michael Østergaard

    Ganske interessant og samtidig blot et eksempel på, hvor vigtigt det er at brugerteste.

  23. Nikolaj

    Jeg synes faktisk at Asos er en af de webshops med modetøj der gør det bedst, faktisk skelede jeg meget til dem, da designet til Hjort Smykker blev lavet. Og vil til dels give jer ret i at det kan være svært at komme ind på produkterne samt at deres produktside og tjekud virker super godt.

    Burde få den smidt afsted til brugertest.nu så der kunne komme nogle uvildige øjne på den. Kunne være sjovt at prøve.

    Men der vel en grund til at der ikke skal skubbes til grænserne når det handler om e-handel? Postulat – det konverterer simpelthen dårligere?

  24. Michael Østergaard

    Nikolaj, valget af ordet “grænserne” er måske ikke det bedste. Min pointe er sådan set den, at alt for mange webshops er for dårlige. Der er fokus på alt muligt andet end det vigtige.

    Eksempelvis ingen gode og store billeder. For lidt beskrivelse af produkterne. For mange ting at tage stilling til i tjekudforløbet og meget andet. Ting som er med til at forværre oplevelsen frem for at forbedre den.

    Om jeg så lever lidt i en verden af utopi, det ved jeg ikke. Den ultimative oplevelse/webshop findes nok ikke – og kommer ikke til det :)

  25. Morten

    @Nikolaj
    Det er vejen fra forsiden og ind til produkterne, som er bøvlet ved Asos. Når man først er ved produkterne, så er køb + checkout ganske simpelt…

    Jeg er enig med dig i, at man skal passe på, hvor meget man skubber til grænserne. Mennesker er vanedyr, og derfor skal det helst være noget de kan relatere til, når de handler online. For er det totalt nyt, så taber man alt for mange der…

  26. Michael Østergaard

    Nu sidder jeg eksempelvis – i skrivende stund – og kigger efter sengetøj på nettet. Faldt over denne webshop, som jeg absolut ikke rykker med noget som helst.

    http://www.tinga.dk/senget_j_elisabeth-p-1268.html?bgsid=a16qvhjbsr1vvv0oik2kog6oi3

    Eksempelvis er det store billede ikke stort, og for at gøre det værre, så er skidtet strukket op i størrelse, som dermed gør kvaliteten super dårlig.

    Nævnte shop synes jeg er et godt eksempel, der ikke rykker med grænserne. En shop der virkelig ikke ønsker at sælge noget som helst.

  27. Morten

    Okay den webshop er bare en standard shop. Meget skabelon agtig, og meget firkantet sat op…
    Jeg har aldrig fattet, hvorfor webshops har små billeder, og man skal trykke for at se dem i stor. Det er da 100 gange bedre, at smide et stort billed i hovedet på forbrugeren, så vedkommende kan se, hva han/hun køber…

  28. Brian Kristiansen

    Hej Michael

    En anden vinkel på debatten kunne være, at selvfølgelig forventer vi en lækker webshop med et moderne look and feel og nogle interessante features. Men det handler i bund og grund om at sælge produkter, og her oplever jeg, at alt for mange danske webshops ikke gør nok ud af deres produktpræsentationer.

    Jeg ledte efter nogle gode eksempler til et blogindlæg, men blev mere og mere fortvivlet, for der er godt nok langt mellem de webshops, der arbejder seriøst med deres produktpræsentationer.

    Vi kan arbejdet nok så meget på designet, features og platformene, men hvis kæden hopper af på produktsiderne, så betyder vores arbejde knap så meget…

    For mig, så er der 2 forhold i denne diskussion, som vi skal hjælpe webshopejerne i mål med.

    1: Etablerer en webshop med et look and feel der forfør målgruppen
    2: Uddanne webshopejerne så de kan oprette perfekte produktpræsentationer

    Syntes der er meget inspiration at hente på: http://www.zappos.com/

  29. Søren Sprogø

    @Brian: I slutningen af sidste år satte jeg mig ned og tænkte, at når produktsiden nu faktisk er den vigtigste side i en shop, så må der være 5 tons research på hvordan man laver den bedste.

    Og nøj, hvor blev jeg overrasket. Der er NÆSTEN ingen, der har sat sig ned og forsket i det.

    Men prøv at tage et kig på de ressourcer jeg fik gravet frem dengang:
    http://www.afdeling18.dk/blog/2010/9/3/hvordan-designer-du-den-perfekte-produktside.aspx

  30. Michael Østergaard

    Jeg fornemmer lidt, at min pointe ikke er trådt tydelig nok frem. Jeg er godt nok en webdesigner, men min pointe er slet ikke, at en webshop skal skinde som en nypoleret Ferrari.

    Min pointe er præcis den, at oplevelsen bliver forbedret, når brugeren har den gode oplevelse. Oplevelsen kan være en ordentlig produktpræsentation med gode information og gode billeder. Oplevelsen er når kundeservicen også er i top, oplevelsen er når, brugeren kan finde det, de leder efter.

    Webdesignet kommer ind som den underbyggende faktor af alle disse punkter. Webdesign skal bære det hele i mål, men ikke være det bærende element i forstand og af krom og lir.

    Sidst men ikke mindst, skal vi være bedre til at forstå brugerne. Vi kan og skal ikke tale på deres vegne, så derfor skal vi hælde til konventioner og i den grad teste.

  31. Michael Østergaard

    Apropos oplevelsen, så kig engang:

    http://www.cxpartners.co.uk/news/an_alternative_approach_to_product_page_design.htm

    En meget interessant tilgang til en produktside.