Opnå et bedre website med et målrettet fokus på webdesign og features

Udgivet den 31/05 - 2011

Hvor ofte besøger du en hjemmeside, der er overfyldt med diverse features og andet grafisk gøgl, der ikke hjælper dig?

Hver evig eneste dag, ser jeg den ene hjemmeside efter den anden, der har et overflåd af muligheder.

Optimere du din eller jeres hjemmeside eller webshop?

Indholdsfortegnelse

  1. Hvad betyder for mange features?
  2. Indhold som vi vil have det
  3. Gode og dårlige eksempler
  4. Hvordan undgår jeg unødig støj
  5. Supplerende læsestof
  6. Konklusion
  7. Deltag i debatten

Hvad betyder for mange features eller for meget støj?

Mange features, elementer eller for meget design er ikke nødvendigvis positivt. Det vil ofte være en række forhindringer på de besøgendes vej i jagten på det, de søger.

Desto flere muligheder, desto mere støj, desto sværer har brugeren ved at finde det, de kom efter. Hvis ikke brugerne på forhånd ved, hvordan de skal finde det, de leder efter, så skal du hjælpe dem.

Donald A. Norman

Complexity probably increases as the square of the features: double the number of features, quadruple the complexity. Provide ten times as many features, multiply the complexity by one hundred.

Hjælper du brugerne ved at tilbyde dem 50 forskellige muligheder? Muligheder du måske selv mener, brugerne har behov for? Men ved du overhovedet, hvad brugerne har behov for?

Steve Krug

… Most pages have all kinds of things that the user doesn’t need: too many words, too many irrelevant pictures, too much decoration – too much “noise” – and that’s the reason users aren’t finding what they need.

Nogensinde tænkt over hvorfor, en iPod er så populær? Den kan spille musik og er samtidig nem at betjene. Hvorfor mon iPad’en er så populær? Tiltrods for, at konkurrenterne smider den ene tablet efter den anden på banen, der er spækket med features. Præcis, for mange features og for meget støj.

Præcis, sådan bør din hjemmeside ikke være. Den skal være nem at betjene uden for meget støj og for mange features, som ingen eller meget få har gavn af.

Indhold som vi vil have det

Vores verden er fuld af støj, også når vi bevæger os online. Det er måske slet ikke så mærkeligt endda, at en del af de services, der er kommet på banen med henblik på at reducere støjen, er blevet så populære og udbredt. Selvom, at jeg langt fra kan repræsentere den generelle bruger på internettet, så er jeg blevet kæmpe tilhænger af bl.a. Instapaper.

Med mulighederne nævnt nedenfor, så understreges det blot, hvor vigtigt det faktisk er at tænke i indhold og ikke blot en smuk facade. Et begreb jeg ofte støder på for tiden er: “Content First“.

Instataper og Readability

Eksempelvis med enten Instapaper eller Readability kan den besøgende “flytte” indholdet til sin håndholdte enhed, hvorfra han eller hun kan læse uforstyret. Ja, når man har lyst. Man kan også blot vælge at læse indholdet på sin Mac, Pc eller hvad end man har besøgt websitet med – blot uden alt støjen.

Udvidelser til browserne

De moderne browsere byder på mange muligheder for at udvide med små ekstra features, der kan gøre det muligt at skjule uønsket indhold. Måske stadigvæk målrettet mod den mere erfarne bruger. Alligevel er mange begyndt at vænne sig til at få skjult reklamer, hvilket betyder at næste skridt ikke er så stort igen.

Du kan simpelthen fjerne alt det støj, der generer dig på et pågældende website, som du måske ofte kigger forbi. Hvorfor skal støjen så være der i første omgang? Specielt nu hvor brugerne selv begynder at blive herre over hele situationen. Eller nu hvor de er begyndt at “flytte” indholdet (det interessante) til deres håndholdte enheder.

A List Apart har en rigtig god og relateret artikel, som du måske kunne have interesse i at læse.

Gode og dårlige eksempler

Lad os kigge på nogle praktiske eksempler – henholdsvis til den gode og dårlige side.

Gode eksempler

  • Dropbox.com
    Nemt og enkelt at komme i gang. God fokus på at hjælpe brugeren. Det er ikke uden grund, at en service som Dropbox er så populær.
  • Facebook.com
    Der var en årsag til, at Facebook “vandt” over Myspace. Det er interessant, hvor mange, der rent faktisk bruger Facebook nogenlunde problemfrit (eksempelvis min fader på anden side af 60 år).

Du er meget velkommen til at komme med flere eksempler.

Dårlige eksempler

  • Edbpriser.dk
    Det burde hovedsageligt blot handle om at søge efter produkter og priser, men alt muligt kæmper om din opmærksomhed. Jeg gad godt se et heatmap over, hvor folk oftests befinder sig. Eller noget statistik over, hvad der bliver brugt mest.
  • Myspace.com
    Mange featues heriblandt muligheden for at sætte sit eget præg, hvilket endte ud i et værre rod.

Du er meget velkommen til at komme med flere eksempler.

Hvordan undgår jeg unødig støj

  • Lav et grundigt forarbejde
  • Stil de rette spørgsmål til kunderne
  • Få et klart og tydeligt billede af sidens hovedformål
  • Vær kritisk – på dig selv som webdesigner, men også overfor kundens ønsker
  • Hav målgruppen i tankerne
  • Test, test, test og test

I bund og grund handler det om at gøre sig klart, hvad målet med hjemmesiden er. Det nytter ikke noget at skyde med spredehagl og håbe på det bedste. Ja, faktisk ikke blot på forsiden, men alle sider. Hver en side tjener et formål på dit website, så tro ikke blot, at forsiden skal være toptunet.

Når en besøgende lander på din hjemmeside, så skal de straks vide, hvad det her handler om. Fænger det deres interesse, skal de nemt kunne komme videre.

Derfor skal du være kritisk og stille mange spørgsmål. På den lange bane er jeg sikker på, at kunden nok skal takke dig. Du kan male din facade nok så flot, at den vil tiltrække besøgende fra nær og fjern, men kan de besøgende ikke finde rundt bag facaden, så krakkelerer den.

Derfor er det både webdesigneren, webudvikleren, konsulenten og de øvrige parters store opgave at stille mange spørgsmål og forholde sig kritisk. Kunden vil sætte stor pris på, at man viser engagement og interesse i dem og deres virksomhed.

Som nævnt, jeg tror, kunden vil takke jer på den lange bane ;)

Supplerende læsestof

Hvis du har mere interesse i emnet, har jeg et par ekstra artikler, du bør læse.

Hvis du har fået endnu mere blod på tanden, så har jeg selvfølgelig også et par forslag til en bog eller to, som du kan have interesse i at læse (nej egentlig, du burde squ nok nærmere bare læse dem).

Konklusion

Nogle tænker måske, hvad det har med dem at gøre som webdesigner. Måske du blot ønsker at dekorere, men så har du måske valgt den forkerte branche.

Som webdesigner er det ikke blot din opgave at dekorere og udsmykke. Det er vores opgave at knuse problemer (faktisk alle involveret i projektet), så et givent website løser de besøgendes behov.

Det handler om at løse en opgave for kunden, men med deres kunder i for øje. Hvorfor? Fordi det gavner alle parter.

Derfor, så skal du vurderer vigtigheden i alt på websitet. Grafik, tekst, reklamer, features og andet gøgl. Test websitet af for at sikre, at brugerne nu også kan finde, det de søger.

Kommentarer

  1. Morten Vium

    Hej Michael.

    Fedt indlæg som altid, og nogle gode eksempler!

    Mit input:

    I gamle dage var et website noget, som en afsender lagde op, hvorefter en gruppe modtagere kunne nyde godt af informationerne.

    Brugervenlig bestod i at lave en menu, som var til at finde rundt i, og det var stort set det.

    I dag, hvor vi har snakket om web 2.0 i lang tid, er brugerens involvering i websitet og dets indhold ekstrem vigtig. Det er brugeren, der skaber en stor del af værdien for rigtig mange websites, og derfor er det helt essentielt at gøre det så let og overskueligt som muligt for brugeren at interagere med sitet.

    Jeg forudser at flere og flere websites begynder at ligne interfaces, som vi fx kender fra vores kontrolpaneler i WordPress og Google Analytics. Med det mener jeg at brugeren i højere grad vil få mulighed for selv at tilpasse, hvilke features er relevante, og hvilke der skal skjules. Det er det man allerede kan i Facebook til en hvis grad.

    Brugeren har fået så mange muligheder på det enkelte site, at det ikke længere er nok med en topmenu.

    Den gamle Afsender -> Website -> Alle Brugere er død… Brugeren har selv indflydelse på sitets indhold, og det næste bliver at han også får indflydelse på layoutet og får flere muligheder for selv at sammensætte hvilke features, og hvilket indhold han finder relevant.

    Noget jeg har tænkt over et stykke tid :)
    Er I enige?

  2. Lisa Ingemann

    Hej Morten,

    Det tror jeg, du har helt ret i. Vi forbrugere bliver mere og mere kræsne i forhold til hvilket indhold, vi vil have serveret. Vi har adgang til ubegribeligt meget information døgnet rundt, så vi bliver nødt til at sortere i, hvad vi vil eksponeres for.

    Det gælder også tv-kanaler – hvor er det bare dødirriterende, at man altid skal købe pakker, og man ikke ser det halve af kanalerne. Her ser man heldigvis også en tendens til, at det bliver mere fleksibelt, så man kan sammensætte sine favoritkanaler – og kun betale for dem.

    God input – både Michael og Morten.

  3. Helle, House of Kids

    Det er helt sikkert rigtig lækkert at kunne filtrere eller fjerne ting som støjer. Når vi snakker nethandel, forestiller jeg mig dog at man kan filtrere så langt ned at man ikke bliver fristet af andet. Eks: vis mig bluser i str 8 år i rød til under 150 kr. Måske er der så kun een eller to tilbage… og hvad med den lilla – den havde måske røget med i kurven.

    Så jeg synes filtrering er godt – men det skal overvejes grundigt :·)

  4. Michael Østergaard

    Interessante tanker, Morten.

    Brugerne bliver bestemt mere og mere bevidste om, hvad de vil og ikke vil – og det gælder også visning af indhold, men jeg tror alligevel vejen med flere features, så brugerne kan bestemme endnu mere, er en forkert vej at gå.

    Vejen er nærmere forskelligt indhold alt efter, hvem du er. Det kunne være udfra GeoIP eller andet lokationsbestemt. Det kunne være udfra den enhed eller browser du benytter.

    Brugerne bliver frustreret, når de ikke kan finde det, de leder efter. Det ved de måske ikke, når de besøger en webshop, hvor man derimod skal tease endnu mere – uden at ligne en reklamesøjle.

    Eksempelvis har fruen og jeg skulle planlægge ferien til Norge i år. Er du vimmer, hvor er informationerne dårlige på de norske turist-hjemmesider. De glemmer højest sandsynligt, at os turister ikke kender nok til landet. Her skal man som bruger virkelig hjælpes godt på vej. Og det bliver man virkelig ikke blot af en prængende facade.

    Ergo, jeg tror absolut indholdet bliver mere og mere et omdrejningspunkt – og her tror jeg faktisk også, vi er enige, Lisa, Morten og jeg :) Måden for at nå målet er nok nærmere der, vi ikke er helt enige.

    Helle, mange tak for kommentaren og velkommen til. Det er bestemt lidt af en balancegang med en webshop. Det er om end andet væsentlig mere krævende end blot en almindelig virksomhedshjemmeside.

    Der er ikke andet for at teste, teste og teste – i alt evighed (er jeg tilbøjelig til at sige).

  5. Morten Vium

    Jeg skal måske også formulere mig mere klart. Det er jo egentlig noget af en megateori, jeg har begivet mig ud i (og som jeg slet ikke har gennemtænkt…). Mon ikke det kunne blive til en blogpost eller 5…

    Jeg mener bestemt ikke at brugeren skal bombes med features. Jeg er helt enig i at det skal holdes så clean og enkelt som overhovedet muligt.
    Jeg vil ikke have flere features – jeg vil have alle de eksisterende features organiseret.
    Share! Del! Like! Kommenter! Gem! Tweet! Udskriv! Stem! Vis! Svar!
    Der er tusind funktioner på dagens websites, som er kommet lidt hen af vejen og derfor ikke har været tænkt ind i sitets oprindelige layout.

    Fx alle social media knapperne. De bliver mange steder bare proppet på et sted hvor de ikke ser alt for dumme ud.

    Alle de her knapper, muligheder og funktioner skal stilles logisk op og brugeren skal selv have indflydelse. Hvorfor skal jeg se knapper til Twitter, Delicious, StumbledUpon og Buzz, hvis jeg kun er på Facebook. Jeg er jo mere tilbøjelig til at klikke på Facebook-knappen, hvis alle de andre ikke tager mit fokus.

    ”Vejen er nærmere forskelligt indhold alt efter, hvem du er. Det kunne være udfra GeoIP eller andet lokationsbestemt. Det kunne være udfra den enhed eller browser du benytter.”

    Det er jeg fuldstændig enig i.
    Vi skal lige have styr på cookie-pisset, men jeg har også tænkt på, hvorfor dagbladene fx ikke kan huske, hvilke nyheder jeg plejer at se.
    Hvis jeg kun læser sport og politik, hvorfor skal jeg så præsenteres for ”breaking” nyheder om kongehuset øverst på sitet?
    Det kommer der helt sikkert mere af, når de engang får styr på deres shit.

    Det blev en lang kommentar… Spændende emne :)

  6. Michael Østergaard

    Sådan Morten, nu forstår jeg straks meget bedre :)

    Disse features burde måske nærmere være en del af folks browser frem for en del af selve websitet. Så er folk selv herre over, hvilke features, services og andet, de benytter. Synes nemlig også, at diverse features som social-ikoner, print, like og andet bare proppes ind på ethvert website – uden meget omtanke. Man tænker måske bare, jamen det gør de andre jo også.

    Det bringer os igen frem til, at indholdet er det vigtigste. Ikke om websitet har 100, 500 eller 1.000.000 features.

    Jeg er netop ved at læse bogen, Adaptive Web Design, der omhandler Progressive Enhancement, hvor man bygger hjemmesiden i lag, så dem med muligheden får den ekstra oplevelse. Forfatteren bruger et godt metafor på en tjener, der formår at skænke vin i vores glas uden, at vi bemærke det.

    Og i en anden bog jeg lige har læst, Design Professionalism, bruger forfatteren Anna Kournikova som et metafor. Hun ser måske skide godt ud – det gør hun altid – men godt tennis har hun aldrig spillet.

    Ergo, websitet skal betjene brugeren ekseptionelt med det rette indhold bag den rette facade.

    Ps: Anmeldelser følger selvfølgelig her på bloggen ;)

  7. Morten

    Det er altså et voldsomt emne at diskutere, når du ik begrænser det lidt. Snakker vi foras, websits, webshops, sociale medier, blogs eller ?
    For jo fælles for alle er bestemt, at man kan putte en milliard funtionker og features op, men nogle er vigtige i den ene sammenhæng, imens de er totalt overflødige i en anden. Dertil kommer målgruppen, som kan stille specielle krav til et site osv.

    Du nævner nogle eksempler, og jeg er helt enig i, at Myspace er totalt fucking umuligt at overskue. Især hvis personen bag en profil, har lagt sjove farver, motiver og blinkende ting op på profilen. Så ligner det mest af alt et karnevalsoptog online. Dertil kommer at Myspace har overflødige funktioner, men også mangler en masse nødvendige i forhold til målgruppe. Siden er ganske enkelt mangelfuld…

  8. Morten

    Så trykkede min håndflade åbenabrt afgiv kommentar mit i det hele! Så her følger part 2 ;D

    Prissammenligningssider ale Edbpriser mm spiller på alt for mange heste. De vil tjene på leads + adsence + reklamebanners osv. Det giver et meget forvirrende billed af et site!

    Facebook er faktisk simpelt at benytte, og den ros skal de have. Men fuck hvor er FB håbløs, når de laver deres ændringer. Ændringerne er så radikale, at man slet ik kan finde funktionerne mere, eller skal bruge tid på at lede. Og der findes ingen hjælp nogen steder. F.eks da de ændrede måden at søge efter venner på. Det var kun de hardcore piger, som sidder 24/7 online, som vidste hvordan det nye fungere. Alle os andre sad bare som et ?.
    Og det er faktisk Fbs største problem. Ændringerne er for voldtsomme, så man taber mange almindelige brugere på gulvet, som ik er online dagligt eller ugentligt.
    Så ros til designet og enkelheden, men hug til deres måde at forbedre siden på!

    Hvis man skal over i noget ala nethandel, så synes jeg altid at http://www.nelly.com eller http://www.zoovillage.com har gjort det rigtig godt!
    Begge sider har lidt liv, som en tøjside burde have, men de er stadigvæk meget simple og nemme at finde rundt på. I modsætning til Asos, som godt kan være en smule problematisk.

    Kigger man mod Asien, og hvordan nethandel er der, så er flere af de store Japanske og Sydkoreaske sites ved at gå back to basic, om man vil. Meget simple sider, hvor fokus er på salg, salg og atter salg. De fjerner alle forstyrende elementer og reklamer, og kaster tilbud og produkterne lige i hovedet på forbrugeren. Et meget spændende fænomen, som nok skal ramme Europa også. Vi har selv forsøgt os på http://www.customfit.eu, og siden konvertere virkelig vildt i Asien og dele af Europa, men har desværre tabt lidt tarræn mod Danmark og Norge…

    Hvis vi skal slutte af med et virkeligt skræk eksempel indenfor nethandel så besøg http://www.burberry.com
    OH MY GOD! Hvordan finder man en polo?

  9. Michael Østergaard

    Hej Morten, du kan have ret i, at jeg ikke rigtigt har begrænset indlægget. Fælles for alle typer websites er, at de bør have et fokus på features og webdesignet i sig selv. Hvad der bør være fokus på afhænger helt rigtigt af typen samt målgruppen.

    Og det er netop det fokus, jeg føler, at mange websites ikke har fået. Uanset om det er en almindelig virksomhedshjemmeside eller en webshop. Der bliver designet i et væk og solgt features ingen gider at benytte – eller måske forstår at benytte. Features man aldrig har spurgt sin målgruppe til.

    Hvad angår Facebook, så er det rigtigt nok, at nogle af ændringerne har været ret i øjefaldende, men alligevel synes jeg hurtigt, man vænner sig til dem. Jeg synes de skal have ros for ikke at redesigne websitet fra år til år, men derimod gøre et forsøg på at forbedre det. Men ja, de kunne måske sagtens have foretaget de større ændringer i mindre etaper – så kunne de mindre erfarne bruger nok også nemmere følge med.

    Sidste men ikke mindst, så er det et interessant koncept, Burberry har gang i, men samtidig yderst ubrugeligt for den almene bruger. Som en bonus fungerer websitet ikke optimalt i Chrome. Indholdet tilpasser sig ikke browservinduet, hvis det ændres.

    Koncepter er sjove, men alt med måde, vil jeg mene. Somregel er det virksomheden selv, der synes ideen kunne være rigtig fed, men de besøgende har ofte en helt anden holdning.

  10. Morten

    @Michael
    En af de nye features, som ingen kommer til at bruge ud over os netnørder, det er Googles +1. Men lur mig, om den knap ik kommer til at vælte frem over alt!

    Du har helt ret i, at FB er gode til at bevare deres struktur og layout, men de skulle måske tage de store ændringer i flere etaper. Det ville gavne brugerne. Når man ved hvordan FB fungere, så er det intet problem, men nogle gange forsvinder en funktion, eller der ændres på den i høj grad, og det er lidt ærgeligt…

    Og Burberrys site er da lidt cool, men fuck hvor er det svært at finde rundt på. Jeg tør slet ik tænke på, hvor mange besøgende de taber på gulvet. Jeg skulle finde en polo derinde, og efter 10 min gik jeg over på søgefunktionen, som kun delvist virker. Det tog mig hele 25 minutter at finde det, som jeg ledte efter. Og jeg tvivler på, at ret mange har den tålmodighed!!!

  11. Michael Østergaard

    Jeg tror du har ret Morten. Google +1 kommer til at vælte frem, som så mange andre features af samme type. Netop der er jeg stor fan af Add This, fordi man kan samle mange af disse features 1 sted på websitet – fremfor et hav af knapper og ikoner.

    Med Facebook er folk vanedyr, som du selv har været inde på i et af mine andre indlæg. Nogle gange har jeg tænkt over, om de større ændringer på Facebook tjener nogen gavn. Eksempelvis med ændringen af sin profilside.

    Jeg valgte at søge med det samme på Burberry’s website. Mest fordi du allerede havde sagt, det var svært at finde tingene – og det var svært. Mange modewebsites har det med at skulle være anderledes – ligesom tøj på diverse modeshows næppe er noget, som den almene ville trække i.

  12. Morten

    @Michael
    Ja den vil vælte frem, som den mest meningsløse knap af alle… Ingen normale forbrugere kender konceptet, og hvor man gider lige oprette en Google konto, for at rate en side, som ingen kan se de har ratet? Så skriver folk hellere om siden på Twitter eller FB…

    Ja og det er derfor, at jeg ikke forstår, at de tør lave så drastiske ændringer. Og mange af ændringerne er rent kosmetiske, men forbedre altså ik brugeroplevelsen…

    Enig, men Burberrys nye side er helt i skoven… Det kan godt være, at det ser totalt fancy og topdollar nice ud, men hvad hjælper det, når ingen kan finde rundt hehe
    Iøvrigt har det altid været et problem med Burberrys side. De har altid tænkt mere fancy end deres besøgende…

  13. Michael Østergaard

    I dag faldt jeg over disse to indlæg.

    Den ene omhandlende den enkelte side, den anden like-knapper og des lige.

    http://www.whatmakesthemclick.net/2011/05/31/only-two-things-really-need-know-about-web-design

    http://uxmovement.com/thinking/how-the-thumbs-uplike-button-is-dumbing-users-down

  14. Sebastian Kolind Sørensen

    Hej Michael,

    Jeg faldt over dig på overskrift.dk og tænke, at jeg lige ville tjekke dig lidt ud. Så fandt jeg dette indlæg.

    Og jeg må sige, at det var en positiv oplevelse, at læse dit indlæg fra start til slut. Du kommer med mange gode inputs og ikke mindst eksempler.

    Jeg er selv webdesigner og arbejder med det til dagligt, så din blog er yderst interessant for mig. Glæder mig til, at få læst flere af dine indlæg her på bloggen og din twitter.

  15. Michael Østergaard

    Hej Sebastian, det er skønt at høre.

    Det er faktisk ikke så tit, at “kollega” komme forbi ;)