QR-Koder mig her og QR-Koder mig der

Udgivet den 30/05 - 2013

Koderne gør helt sikkert enhver marketingmand og kvinde blød i knæene og våd mellem benene. Meeeeeen, overvej dem nu lige en ekstra gang.

Koderne bliver brugt i flæng. Man ser dem over alt i blade, på biler, på facader med flere. Men virker de? Har du set nogen scanne dem (jeg har ikke – og scanner dem kun selv, grundet en faglig nysgerrighed)?

For det første vælger rigtig mange at undlade basale informationer. Hvorfor skal jeg scanne den? Hvad får jeg ud af at scanne den? Hvad fanden er det for en firkant? Hvordan scanner jeg den?

Dernæst glemmer mange at tænke over, hvor koden skal scannes. Eksempelvis, hvis en kode er placeret på en bil. Skal jeg så scanne koden mens jeg kører bag pågældende bil? Mens jeg overhaler pågældende bil? Eller når pågældende bil holder parkeret? Skal jeg ned i knæ? Stå på hovedet? Skal jeg være supermand?

Det er samtidig også vigtigt at overveje, om lysforholdene er gode, når koden skal scannes. Er kontrasten mellem kode og indhold god nok. Er koden stor nok. Dette er specielt vigtigt med en iPhone. Derimod, ejer du en Android-mobil, så er historien til den mere positive side med Google Goggles. Nævnte app har (i overdrevet forstand) nærmest læst koden før du overhovedet har tænkt på at scanne den.

Yup, der er faktisk ret mange ting at overveje. Hvis så alle de ting er på plads, så er der efterfølgende hele oplevelsen ved at skulle scanne en QR-Kode.

  1. Tage din mobil op af lommen
  2. Finde din foretrukne app til QR-Koder (og hvor var det nu den lå? hvad hed den? Har jeg et?)
  3. Åbne app’en (vente på, at den loader, hvilket ikke nødvendigvis går stærkt)
  4. Scanne koden (Det går hurtigt med Google Goggles, men ofte langsomt på en iPhone, hvis overhovedet det lykkedes)
  5. Vente på oplevelsen i den anden ende (sjælden god)

Eksemplet tager sågar udgangspunkt i, at du allerede har en app til at scanne QR-Koder med.

Forestil dig så, at du ikke har sådan en app. Hvilken en skal du hente? Hvad søger man efter? Hvorfor skal jeg hente sådan en app? Hvad snakker du om?

Prøv derimod at sammenligne det med at skulle indtaste et link (et kort link som eksempelvis bit.ly/rabat). Du ved helt sikkert hvor din browser er. Du har indtaste en URL før. Du ved hvad en URL er og hvad du skal med. Jeg vil sågar sætte en tier på, at det vil gå ligeså hurtigt – sågar hurtigere for mange (end eksemplet ovenfor). Så uanset hvad, så tilbyd altid et link – så kan alle være med. Men tænk selvfølgeligt stadigvæk over, hvor linket befinder sig. Man kan jo heller ikke indtaste et link, mens man sidder bag rattet ;)

nåååh….

Synes du stadigvæk QR-koder er så fantastiske?

Ps: Høre gerne om success-historier – for der findes steder, de kan bruges til noget (eksempelvis en skattejagt i et indkøbscenter etc.).

Kommentarer

  1. Dennis Jørgensen

    Jeg kan rigtig godt nikke genkendende til dine tanker. Kigger man overfladisk på det, er QR koder en ganske god idé, men graver man lidt ned i det, så er det straks værre.

    Det her med at skulle oplyse folk om hvordan man gør, hvor man ender osv., er sjældent en god kombi.

    Til gengæld er det jo en ond cirkel, for hvis ingen bruger dem (til markedsføring), så kommer ingen (kunder) til at kende til dem, og så bliver problemet aldrig løst. Så måske vi i virkeligheden burde bruge løs af dem?

  2. Morten Vium

    Helt enig i dine betragtninger. Jeg har heller aldrig set nogen scanne en kode.

    Det der undrer mig mest er, at man aldrig kan se, hvad der gemmer sig bag koden. Hvorfor skal jeg scanne den?

    Det er som om, de har tænkt: “QR-koder er det nye og vores budskab er så interessant, at alle bare MÅ se, hvad der gemmer sig i den firkant.” Wrong.

    Jeg har brugt det én gang, hvor jeg havde købt noget olie til en bordplade. Der var en QR-kode på dåsen, hvor der tydeligt stod, at den førte til video-brugsanvisning. Det var sgu smart nok synes jeg.

  3. Michael Østergaard

    Rigtig god pointe benyttelsen. Ingen benyttelse, intet kendskab. Det havde jeg faktisk ikke skænket en tanke :)

    Personligt, så tror jeg i langt højere grad på NFC, fordi det er en integreret del af telefonen. QR-Koder ville også virke mere optimalt, hvis man rent faktisk bare kunne bruge kameraet, hvorfor man ikke skulle til at finde en bestemt app. De fleste med en smartphone ved helt sikkert, hvor kameraet er.

    Når det er sagt, så har QR-Koderne sin plads. Måske bare ikke så meget i vores kultur. Over i østen er de noget mere fremme i skoenen, hvorfor QR-Koderne måske også virker bedre og mere naturlige.

    Uanset hvad, så brug dem med måde (som med så meget andet) :D

  4. Michael Østergaard

    Lige præcis, Morten.

    Det er som med alt andet, fortæl mig hvorfor. Man gider jo heller ikke tilmelde sig et nyhedsbrev, hvis ikke man kommunikere, hvad fordelene er osv.

    Det sjove er jo egentlig også, at dem, der foreslår at benytte koderne sikkert ikke selv går og scanner en masse QR-Koder. De har sikkert hørt eller set, at andre bruger dem, så det bliver vi da også bare nødt til. Hvor er den sunde fornuft dog blevet af? :)

    Ps: Det må have været olie fra Trip Trap?

  5. Morten Vium

    Ja, lidt sund fornuft (og mindre arrogance) ville være på sin plads.

    Jeg kunne ikke lige huske det, men jeg tror, du har ret i, at det var Trip-Trap olie ;)

  6. Steffen

    Nøjagtig mine erfaringer også

  7. Lene

    Enig i at koderne bliver brugt i flæng – hvor de er helt ubrugelige.

    Og jeg er også stor modstander af, ikke at skrive præcis, hvad man får ud af at scanne – selvom jeg har mødt folk, der syntes det netop var det spændende.

    Men der er faktisk også steder, hvor der giver stor mening.

    Fx – på produkter – som Morten Vium har oplevet det. Det er en super måde at få mange flere værdigivende oplysninger ind på produkter, der måske er for små til at man kan skrive alle de gode tips man har lyst til.

    Scannede en på noget ler på et tidspunkt, hvor der kom en masse idéer til dekorationer på video. Har også scannet en på nogle servietter – med idéer til servietfoldning…viser lige hvor det er, jeg IKKE har mine spidskompetencer ;) – men det er jo netop det de skal bruges til, at hjælpe dem der ikke kan selv.

    Ungerne brugte flittigt min telefon, da vi var på Naturhistorisk Museum – så de kunne få yderligere information ved nogle af montrene.

    Vi har brugt dem, når vi har været ude på natur-ture, hvor der har været forskellige steder med information – jeg vil 10 gange hellere scanne en QR kode en slæbe endnu en flyer om “Dyrehavens dyreliv” med hjem – som vi alligevel smider ud, når den har ligget og rodet i bilen i en måneds tid.

    Så når nu vi har lært at bruge dem rigtigt, tror jeg, det bliver godt. Det er lidt lige som da man begyndte at bruge DTP-programmer – alle materialer var spækket med samtlige effekter programmerne kunne – og det så herrens ud.

    Så OK til QR her fra mig!

  8. Tommy

    Fint indlæg Michael.

    Jeg ved, at du raser mod QR koderne, men jeg er faktisk en af dem, der benytter dem (fra tid til anden). Måske ud af medlidenhed. Måske for at finde den hellige gral. Jeg ved det ikke. Men som du selv pointerer, er de bedst, hvis de fortæller, hvad det handler om.

    Jeg kan se fordel i dem, hvis butik bruger dem (i butikken) til at lede folk videre til check in på facebook og en lille perk. Eller hvis den i hjemmet blev smidt på væggen og ledte hen til koden på dit trådløse netværk, så venner og familie bare kan scanne (i stedet for at spørge mig, og jeg så skal ned under skænken, vende router på hoved og tjekke koden der) osv.

    Jeg synes helt sikkert, de har deres berettigelse, men de skal anvendes ordentligt.

  9. Michael Østergaard

    Helt enig, Lene.

    Der er bestemt en række områder, hvor de fungerer rigtig godt. På et museum er det nemt ved indgangen at fortælle om præmisserne. Det er nemt ved indgangen til et naturområde. De steder plejer koderne også at være let tilgængelige (man har tilsyneladende tænkt sig om) :D

    Og det er, som du nævner, en god erstatning for en brochure (mindre spild af papir og naturressourcer).

  10. Michael Kjeldsen

    Jeg er en af dem, der gladeligt scanner en QR-kode, hvis den præsenteres i en relevant, interessant og interessevækkende kontekst. Hvilket også kan være i form af en QR-kode uden noget der fortæller mig om hvad der ligger bag den, hvis præmissen for brugen er, at vække min nysgerrighed.

    Jeg vil også medgå, at det nok i højere grad handler om fagteknisk interesse (qua min baggrund i online marketing), og i mindre grad handler om effektiv markedskommunikation.

    Og så vil jeg også lige sige, at jeg HADER at indtaste URL’er på mobil-browseren, så hvis en QR-kode kan spare mig for arbejdet, så tager jeg imod tilbuddet med kyshånd.

  11. Bo Lyhne

    Jeg er helt enig i dine betragtninger ang. QR-koder. Jeg har stadig selv tilgode at scanne en kode, og kan stadig ikke helt se det smarte i det.

    Jeg har endda set det i brug på enkelte hjemmesider – hvilket slet ikke giver mening…

  12. Michael Østergaard

    Hej Bo,

    Jeg er stadig lidt i vildrede om QR-Koder på websites giver mening. Når de linker til en app kunne det være acceptabelt?

    Forleden modtog jeg dog et nyhedsbrev fra Bone’s, hvor i der var en QR-Kode. Har de slet ikke overvejet, at jeg måske åbner mine mails på min smartphone, for hvordan pokker scanner jeg den så lige? Og så igen, hvad med et normalt link, som jeg bare kan klikke på – uanset om det var fra smartphone, tablet eller desktop. Det er simpelthen for dårligt tænkt.

  13. Kenneth Nielsen

    Jeg er også en af dem der raser mod QR koder. Der var en halvofficiel undersøgelse for nylig, der viste, hvor lidt de reelt bliver brugt. Kan desværre ikke huske hvem der lavede den, men det kan vel Googles. QR koder er noget fanden har skabt, og jeg mener kun man skal bruge dem, såfremt der er en rigtig god begrundelse for det.

  14. Michael Østergaard

    Hej Kenneth,

    Er i hvertfald enig i, at de bør overvejes grundigt.

    Vil dog ikke mene, at fanden har skabt dem. Det var (og er formentlig) stadigvæk et ganske fint værktøj for Toyota (de skabte dem jo).

    Ps: Kører selv Toyota ;)

  15. Peter Piilgaard

    Jeg har selv scannet QR codes i ren og skær nysgerrighed, og måske det ikke også er der magien ligger? Personligt ligger jeg ikke meget mærke til reklamer hist og her, men ser jeg sådan en QR code kan jeg ikke lade være med at scanne den, for hvad mon der ligger bag? På den måde er det vel smart nok en metode tilat fange folks nysgerrighed på.