Menu

Sådan bliver du en bedre webdesigner - del 3

Udgivet den 03/11 - 2010

Tiden er kommet til at fortsætte denne serie, hvor vi allerede i de forgangne blogindlæg har slået fast, at det ikke er nogen helt nem opgave, hvis man vil være ekstraordinær.

I dag vil jeg bringe endnu en række punkter frem, som du skal have med i dine overvejelser, når du arbejder med webdesign. Men også punkter, der kan være med til at øge din kreativitet, og være med til at gøre dig uafhængig af de andre får i flokken.

Oversigt

Indholdsfortegnelse

  1. Brugervenlighed
  2. Brug tid på at designe
  3. Detaljer kan gøre en forskel
  4. Tegn, hvad som helst
  5. Trends, glem dem
  6. Bliv mentor eller få en mentor
  7. Læs, læs, læs og læs
  8. Konklusion

1. Brugervenlighed

Tro det eller lad være, men det er faktisk blandt dine mest fornemmeste opgaver som webdesigner at tænke brugervenlighed ind i det du laver. Det er sådan set ikke en udviklers opgave, de bekymrer sig kun om den rå kode.

Det er dig som webdesigneren, der er med til at skabe et brugbart website. Du er med til at beslutte brugen af farver, kontraster og meget andet, der skaber et flow. Du prøver på at fremme en bruger oplevelse, så de forhåbentlig, gør det, du ønsker.

1.1 Hvordan skaber du eksempelvis brugervenlighed?

  • Ved at benytte de visuelle effekter korrekt
    • Eksempelvis heiraki, vægt, farver, kontraster, call to action mv.
  • Ved at gøre det nemt for brugeren at navigere
  • Ved at skabe struktur og ro
  • Ved at bruge de rigtige og “websikre” fonte
    • Det gælder også de rigtige skriftstørrelser
    • Det gælder også læsevenlighed
  • Ved at henvende dig til målgruppen
  • Ved at gøre webdesignet nemt at skimme
    • De besøgende læser ikke, de skimmer
    • De ønsker ikke at skulle tænke jf. Steve Krug

Det gælder om at holde tungen lige i munden, når du smider om dig med effekterne.

1.2 Anbefalingsværdig læsestof

Det er ikke alle punkterne i disse medtaget artikler, der som sådan relateres til webdesign, men indirekte er det alligevel punkter, man skal have med i sine overvejelser.

Som jeg ser det, har du et ansvar overfor udviklerne, der ikke nødvendigvis tænker i brugervenlighed – overhovedet!

2. Brug tid på at designe

Ja, det virker måske ganske indlysende, at du skal bruge tid på at designe, når du nu engang beskæftigere dig med webdesign.

Men bruger du tid på det eller er du faldet lidt i den grøft – ligesom jeg – at du skriver mere omkring det at designe, end rent faktisk at bruge tid på det?

Jovist, så designer du måske en del på din arbejdsplads eller gør du?

2.1 Hvorfor skal jeg bruge ekstra tid på at designe?

  • Fordi du kan forbedre dine evner og din kreativitet
  • Fordi du bliver bedre og mere rutineret i den software, du bruger
  • Fordi du kan prøve en masse ideer af, som måske ikke er muligt på arbejdspladsen

2.2 Anbefalingsværdigt læsestof

3. Detaljer kan gøre en forskel

Har du nogensinde gjort dig nogle overvejelser omkring, hvor meget de små detaljer betyder for helheden af et webdesign?

Måske ikke, men det burde du begynde på at gøre fremover. De små detaljer kan eksempelvis være et pixelpræcist webdesign, der er 110% klar til en udvikler. Det kan også ligge i de mange visuelle effekter, du benytter dig af.

Men pas på, du kan hurtigt bruge adskillige timer på at fintune og finpudse mange små detaljer, som ingen andre, end dig selv, vil bemærke. Dermed ikke sagt, at du skal glemme alt om et pixelpræcist webdesign – tro mig, udvikleren vil sætte pris på det ;)

3.1 Hvorfor betyder detaljerne så meget?

  • Gode detaljer kan fremme helheden i et webdesign
  • Gode detaljer kan øge værdien og kvaliteten
  • Gode detaljer kan underbygge call to action
  • Gode detaljer kan skabe et bedre visuelt hieraki
  • Gode detaljer kan skabe en bedre navigation
  • Gode detaljer kan give en indikation af omtanke

3.2 Eksempler på gode detaljer

Klik på billedet nedenfor og bladre igennem et par eksempler:

Eksempel 1 på detaljer i webdesign
Eksempel 2 på detaljer i webdesign
Eksempel 3 på detaljer i webdesign
Eksempel 4 på detaljer i webdesign
Eksempel 5 på detaljer i webdesign

I disse eksempler har jeg bl.a. taget udgangspunkt i mit eget arbejde, men også inkluderet andres arbejde, hvor jeg synes detaljerne er rigtig gode.

Brug lidt tid på de forskellige websites, og studér de mange detaljer, og overvej, om webdesignet ville hænge sammen uden?

Jeg har inkluderet eksempler fra:

3.3 Anbefalingsværdig læsestof

4. Tegn, hvad som helst

Nu tænker du sikkert, hvorfor pokker, du skal begive dig ud i at tegne? Ja, du hader måske at tegne, skrive og alt andet, der i din verden, bedst gøres på en computer?

Jovist, men det handler sådan set ikke om, at du pludselig skal udvikle dig til den næste Picaso, nej nærmere det, at du skal udvikle din kreativitet.

Det er fuldstændig lige meget, hvad du vælger at tegne. Det handler blot om at bruge din kreativitet og stimulere denne – den vil blive bedre i det lange løb.

4.1 Hvorfor skal jeg bruge tid på at tegne?

  • Det er med til at øge din kreativitet
  • Det kan være afstressende
  • Det kan – som sådan – gøres hvor som helst og når som helst
  • Det er en nem og hurtig måde at nedtegne ideer på
  • Det kan skabe nye ideer
  • Det kan ganske enkelt være sjovt

4.2 Hvad kan jeg eventuelt vælge at tegne?

  • Ideer relateret til webdesign – både visuelle som noter
  • Wireframes, mockups og lignende relateret til webdesign
  • Krydseduller, fugle, who cares – anything goes!

4.3 Anbefalingsværdig læsestof

5. Trends, glem dem

Ja, vi kommer altså ikke uden om dem. Nogle sværger nærmest til disse, og mener ikke, at et webdesign dur, hvis ikke det lægger sig parallelt med tidens utallige trends.

Lad mig spørge dig, hvorfor bruge tid på dem? Er du overhovedet sikker på, at benyttelsen af trends sikrer et bedre website? Her kan jeg fortælle dig, det gør de på ingen måde – og vil du bære titlen som webdesigner, så bør du være bevidst herom.

Jeg ved det – du er ligesom jeg – også faldet i grøften mange gange, og har derfor benyttet dig af en hulens masse og smarte trends – det har vi alle. Det handler mere om, at du skal benytte dem rigtigt og fravælge dem, hvis ikke de egner sig til opgaven.

5.1 Hvorfor skal jeg ikke blot bruge tidens trends?

  • Trends sikrer på ingen måde den bedste løsning for kunden
  • Trends skaber ikke et brugervenligt website
  • Trends er tidsbegrænset

Som med så meget andet her i livet, så benyt dem med omtanke. Akkurat som du benytter alle dine virkemidler med omtanke.

Lad nu være med at kaste om dig med skygger og gennemsigtighed bare fordi, alle andre gør det – eller bare fordi, det er muligt.

Think dammit, think!

5.2 Anbefalingsværdig læsestof

6. Bliv mentor eller få en mentor

Hvis du er en middelmådig webdesigner, så kan du have stor gavn af en mentor.

En person, der kan være med til at guide dig i den rigtige retning. Fortælle dig om rigtigt og forkert i webdesign, men også om alle de ting, du læser om i disse blogindlæg.

Hvis du er en mere erfaren webdesigner, så kan det være rigtig skønt at have muligheden for at dele ud af sin erfaring. Det kan være med til at udvikle dig – og her taler jeg ikke blot i kommunikationen med andre.

6.1 Hvad kan det give mig at have en mentor?

  • Mulighed for brugbar og konstruktiv kritik
  • Mulighed for sparring og deling af erfaring
  • Mulighed for generel udvikling som webdesigner
  • Mulighed for at stille mange relevante spørgsmål
  • Mulighed for at få anbefalet gode bøger og læsestof

6.2 Hvad kan det give mig at være en mentor?

  • Mulighed for generel udvikling som webdesigner
  • Mulighed for sparring og deling af erfaring
  • Mulighed for at lære at give konstruktiv kritik
  • Mulighed for at dele ud af sine erfaringer
  • Mulighed for at sætte ord på de ting, man gør

Uanset hvad, så synes jeg i hvertfald både, det er lækkert at kunne dele ud af sin erfaring, og samtidig have nogle, der ser lidt op til en -  selvfølgelig uden at miste jordforbindelsen.

Samtidig synes jeg, det er mindst ligeså lækkert at have en, der virkelig forstår sig på tingene, og derved også kan give den helt rigtige kritik. En der kan være med til at udvikle dine evner som webdesigner.

Meget kan gøres på egen hånd, men det er ikke altid lige let at finde vej i mørket.

7. Læs, læs, læs og læs

Jeg beklager, vi kommer aldrig uden om dette punkt. Du hader sikkert at læse og undgår det sikkert også? Eller måske du helst foretrækker at læse om Harry Potter? Nej vel, det gør jeg heller ikke, men det gør nogle åbenbart :P

7.1 Anbefalingsværdige bøger

Først nævnte giver et ganske fint indblik i HTML5 på en kort, nem og samtidig sjov måde. Bogen er lille af størrelse og på omtrent 80-90 sider, så derfor super nem at komme igennem. Jeg glæder mig bestemt til flere udgivelser fra A Book Apart.

Sidst nævnte bog er en rigtig god at slå op i, hvis du er i tvivl omkring et eller andet – deraf navnet 101 Essential checklists.

7.2. Anbefalingsværdige personligheder og blogs

Ovennævnte er nogle af dem jeg skeler meget til, når jeg snakker dygtige, profesionelle og ikke mindst unikke webdesignere/webudviklere. De understøtter på mange måder de værdier, evner og den professionalisme, jeg stræber efter.

De har i den tid, jeg har fulgt dem, budt ind med ekstremt god og interessant læsning. Gør derfor dig selv den tjeneste at kigge forbi deres blogs/websites eller følg dem på Twitter. Jeg er sikker på, at de nok skal udvide din horisont.

7.3 Anbefalingsværdig læsestof

8. Konklusion

Denne gang har jeg haft lidt mere fokus på, at det i den grad handler om at tænke som webdesigner. Du kan ikke bare kaste om dig med alt det smarte fra Photoshop – det sikrer på ingen måde en god løsning for kunden.

Når du sidder som webdesigner, skal du gøre dig rigtig mange overvejelser. Det er ikke nemt, og mange ting sker ofte bare vha. autopiloten, fordi vi måske er blevet påvirket af et, vi besøgte eller så for 3 uger siden. Det er heller ingen synd, hvis blot det er med til at løse denne opgave bedst muligt. Lad blot være med at kopiere de andre, bliv inspireret.

Jeg ved det, det er ikke en let opgave – specielt når du ikke blot ønsker at være en blandt mange. I dag kan en konfirmand gøre et bedre stykke arbejde end dig, når det kommer til trendpræget og prængende webdesign. Forskellen er blot, at han ikke aner noget som helst om, hvorfor han gør det ene eller andet – det her du kommer ind i billedet – det gør du!

Stræb efter at blive mere end blot en webdesigner. Kliché, ja, men fuck det!

Kommentarer

  1. Morten Vium

    Endnu en gang et fantastisk blogindlæg!
    Rigtig mange gode pointer. Især kan Don’t make me think principperne ikke nævnes nok og det hænger også sammen med at ignorere trends – eller i hvert fald tænke grundigt over hvordan trenden matcher målgruppen.
    Trends skaber meget sjældent værdi for kunden og kundens brugere. Jeg tror mest bare det handler om at vise kollegaer, at man er med på beatet.

  2. Morten Vadskær

    Du laver godtnok nogle rigtigt gode og grundigt bearbejdede blog-indlæg. Klart endnu et i rækken, jeg vil anbefale.

    Hvis jeg skal komme med et tip til, hvordan man bliver en bedre webdesigner, så kan jeg virkeligt varmt anbefale An Event Apart – http://aneventapart.com/
    Amerikanerne kan bare det der med konferencer. Der er masser af gode indlæg, en super atmosfære og man kommer hjem propfyldt med energi og inspiration.

  3. Michael Østergaard

    Mange tak for kommentarerne Morten og Morten ;)

    Vadskær, du kan tro jeg ønsker at opleve adskillige af disse konferencer rundt om i verden. An Event Apart er blot et af dem. Kunne også virkelig godt tænke mig Future of Web Design i London samt Frontend 2011 i Oslo, men lad os se.

    Iøvrigt, omkring de grundige blogindlæg, så synes jeg det giver meget igen at bruge tiden på det. Jeg opsuger meget viden til hvert af disse blogindlæg – Så ikke nok med at kunne dele ud af erfaring og viden, så får jeg viden.

    Samtidig synes jeg også at kunne se en udvikling i mine egne blogindlæg fra det første i denne række til dette. Jeg synes min kommunikation er blevet bedre og mindre novelle-agtig. Men alt det kommer der også et blogindlæg omkring – før eller siden ;)

  4. Malene Kirstine olesen

    Tak for et super fedt indlæg! Jeg er blevet meget inspireret og vil helt sikkert også anbefale andre at stifte bekendtskab med din blog :)
    Mvh. Malene

  5. Morten Vadskær

    Ja – der er mange gode arrangementer. Clearleft laver også nogle interessante sager – http://www.workshopsfortheweb.com/
    Jeg syntes faktisk at det var rigtigt billigt at komme til An Event Apart og det var langt, langt bedre end jeg havde forventet. Så afsted med dig. Jeg vil ikke afvise at vi ses til Future of Web Design eller Frontend 2011.

  6. Michael Østergaard

    Mange tak Malene, det er skønt at kunne inspirere :D

    Morten, skulle det ske, så lad os mødes over en kop kaffe ;)

  7. Lene Aarup Vinther

    Spændende – og tak – må da vist hellere overveje en enkelt konference!

    Sjovt du skriver det med at tegne .. den vil jeg tage til mig – tager “Formgivning II” på Medie Højskolen, og her hedder det klippe klistre som oplæg og skitser – en hammer god øvelse, som godt nok er til trykt design – men tror jeg vil afprøve til næste webprojekt.

    Jo mere man bruger det, jo nemmere OG sjovere bliver det. Man kan virkelig se, om man får fat i kontraster og hieraki – samt stemning for hele designet, blot ved at brug udklippede mumle tekster og overskrifter samt sort karton som illustrationer.

    PS Jeg vil fortsat … læse Harry Potter ;)

  8. Michael Østergaard

    Selvtak Lene :)

    Det er sjovt som man ellers har sagt, at det digital samfund ville give afkald på papiret. Det er dog nærmest gået i en modsat retning.

    Okay okay, du må gerne fortsætte med at læse om Harry Potter. Håber blot, sidste film bliver visuel og sprængfyldt.

  9. Sebastian

    Måste tacka för alla tipsen! Inspirerande!

  10. Michael Østergaard

    Jeg har opdateret blogindlægget med:
    http://24ways.org/2010/good-ideas-grow-on-paper

    En blog i iøvrigt bør besøge jævnligt hver december ;)

  11. Michael Østergaard

    Jason Santa Maria on at tegne:
    http://jasonsantamaria.com/articles/pretty-sketchy/