Templates med omtanke

Udgivet den 02/08 - 2011

Ja, hvad snakker jeg egentlig om? Er det templates til html, css og des lige? Nej, ikke rigtigt – jeg snakker templates med henblik på webdesign.

Bare rolig, blogindlægget er ikke fyldt af had, men nærmere en salgs løftet pegefinger. Jeg er træt af misforståelserne og misbrugen af templates – af de forkerte årsager.

Templates er et godt fundament, men ikke et færdigt resultat, basta! :)

Der findes mange situationer, hvor templates er den rette løsning. Det kan være hr. og fru Danmark, der har en lille blog, mens de er en måned i USA (eller på Bornholm). Templates fungerer ganske fint i mange henseender, fordi indholdet i bund og grund er det, som de besøgende kommer efter. En webshop drager eksempelvis også stor gavn af templates i den udstrækning, at de stadigvæk er målrettet sit publikum.

Derimod findes der rigtig mange eksempler, hvor jeg ikke finder templates som det rette valg. Som professionelle kan vi ikke tillade os at sælge templates med øjnene lukket. I et sådan tilfælde skal og kan templates kun være fundamentet, udfra hvilket vi bygger, designer og former den rette løsning.

With great power comes great responsibility

Som professionel har du et stort ansvar, men lever du op til det? Templates er ikke lig med en bedre/hurtigere, nærmere smartere, vej til målet. Hvorfor? Fordi en template kun er lig med et godt fundament – ikke et færdigt resultat!

En arkitekt ville ikke kunne tegne dit drømmehus uden at stille mange spørgsmål. Derfor kan du heller ikke designe et ordentlig website, hvis ikke du kender til kunden og deres behov, hvis ikke du har haft de kritiske briller på.

Det er dit ansvar som den professionelle at skabe det rette resultat (hvilket aldrig sker i første forsøg, beklager). Du skal stadigvæk være kritisk, meget kritisk. Også selvom nogle måske tror, at templates er lidt ala “plug and play” og samtidig kun koster 49$ på Templatemonster.com. Well, you tell them …. one size does not fit all!

Now, go fight that template monster!