Tirsdag, d. 23. august, 2011 - 4 kommentarer

Designing the Invisible af Robert Mills

Udarbejdelse af et effektivt website er meget mere end smarte farver, trends og effekter. Jeg har før understreget vigtigheden i målgruppen, men samtidig spørger du måske, hvordan rammer man eventuelt sin målgruppe?

En af måderne er overvejelsen af farver, sit sprog og den generelle kommunikation på kryds af sit kommende website. De rigtige overvejelser kan bringe dig langt fremfor en tilfældig sammensætning af farver, effekter og des lige.

Robert Mills har forfattet en fantastisk bog fyldt med eksempler fra den virkelige verden samt en god forklaring omkring farver, symbolik og alt det andet, der er “skjult” – deraf bogens titel.

Robert Mills

Rob is a Project Manager and writer from near Cardiff in the UK.

A media and journalism graduate, he has a keen interest in communication and psychology and how this can be related to and applied to the web.

http://designingtheinvisible.co.uk

Designing the invisible

Med en uddannelse i International Kommunikation og Multimedie, så var flere af bogens punkter ikke helt nye for undertegnet, men samtidig var det skønt med en fantastisk genopfriskning. Mange glemmer faktisk, hvor meget kommunikation (og ikke mindst, hvor vigtig den er), der i det hele taget ligger i et website – undertegnet inklusiv (fra tid til anden).

Desværre går webdesign lidt for ofte op i et visuelt præg, som man måske har kopieret fra en konkurrent eller nogle andre. Det holder desværre ikke, hvis man gerne vil lave et effektivt website med den rette kommunikation.

Den skjulte kommunikation rækker meget længere end fede effekter, trends og andet smart. Tænk i stedet i hvilken tone sproget skal have – formelt eller uformelt? Hvem henvender du dig til?

… readers expect web copy to be consice and to the point, which means every word counts.

Når du har undersøgt alt det basale, så kan du tage næste skridt – nemlig valg af kommunikation. Før det trin har vi undersøgelsen af kunden og deres virksomhed, deres målgruppe, formålet med websitet, wireframes og meget mere. hele den indledende fase omhandler slet ikke design – hvis altså man har tænkt sig at gribe det korrekt an.

Lad nu for guds skyld være med at springe alle de indledende øvelser over – det kommer der ikke noget godt ud af.

To design powerful communication vehicles such as websites we have a responsibility to find our story, understand our audience, and then tell that story the best way possible.

With great power comes great responsiblity

Derfor!

Vi har et stort ansvar i de løsninger, vi sælger, til vores kunder. Vi har et ansvar i kommunikationen. Vi har et ansvar i at guide vores kunder på den rette vej. Kunnderne er kommet til os af en årsag, så lad os nu agere professionelt fremfor blot at sælge dem et betræk.

Vi kan gøre det så meget bedre, når vi i stedet opdrager og underviser vores kunder, men ikke mindst, når vi sælger dem en ordentlig løsning, hvor vi har overvejet de usynlige faktorer, der eksempelvis gemmer sig i farver, skrifttyper, sprog og des lige.

Jeg kan i høj grad anbefale dig at læse, Designing the Invisible af Robert Mills, fordi du enten bliver gjort opmærksom på alle de “skjulte” faktorer eller ikke mindst, får dem genopfrisket.

Køb Designing the Invisible af Robert Mills

Har du læst Designing the Invisible af Robert Mills?

Skriv en kommentar