Onsdag, d. 25. januar, 2012 - 25 kommentarer

Dit mobiloptimerede website er ikke godt nok

Sidst gik snakken i høj grad på apps, men snakken faldt også på de mobiloptimerede websites. Emnet tangerer på mange måder snakken om apps, fordi de er hypet, overreklameret eller misforstået.

I dag er der stigningendei trafik fra de mobile enheder som eksempelvis iPhone og tilnærmelsesvis også iPad (som jeg vil kalde semi-mobil), hvormed reaktionen er, at man SKAL have et mobiloptimeret website. Dog ikke nogen dum indskydelse, hvor om faktum dog er, at denne løsning ikke er nok eller god nok.

There is no Mobile Web. There is only The Web, which we view in different ways. There is also no Desktop Web. Or Tablet Web. Thank you.

— Stephen Hay (@stephenhay) January 7, 2011

Måden vi bruger internettet på er meget individuelt og afhængig af mange forskellige faktorer som tid og sted. Derfor løser et mobiloptimeret website ikke noget vildt i forhold til, at antallet af enheder er stigende. Det løser heller ikke noget i forhold til, at skærmene og opløsningerne bliver større og større. Jeg tænker nogle gange, hvad med mig, der besøger dit website fra min tablet? Eller hvad med mig, der sidder med en 27″ iMac eller Apple Cinema Display (yderlighederne, I know). Vi fokuserer ofte på i går – eksempelvis igennem statistikken i Google Analytics, men hvad med i morgen? Vi er nødt til at tænke mere langsigtet, og derfor ikke kun lade vores antagelser (som man helst skal forsøge at undgå) være baseret på statistikken.

Når det så er sagt, så er oplevelsen desværre ikke er i særklasse (linket fokuserer kun på mobiloptimerede websites) – uanset enhed og skærmopløsning.

Ingen faste rammer

Vi bliver, desværre, ved med at proppe internettet eller websites ned i en fast ramme som eksempelvis 1024×768 pixels (eller 960 pixels i bredden for os webudviklere og webdesignere). Den tankegang er vi nødt til at lægge på hylden, hvis vi skal blive bedre til at omfavne brugerne og fremtiden fremfor fortiden.

I dag er der mere end 500 forskellige mobile enheder baseret på android, der ikke har den samme skærmstørrelse, skærmopløsning samt et hav af andre forhold, der ikke er standardiseret. Med lanceringen af iBooks 2 og ikke mindst iBook Author, så er det igen blevet understreget, at mængden af enheder, skæme og opløsninger ikke er under vores kontrol.

Internettet er og vil altid være et fleksibelt medie, som vi førhen har haft nemmere ved at kontrollere. Lad os i stedet for omfavne brugerne uanset om de kigger forbi med sin smartphone, tablet eller 300″ plasma-tv? :)

Because let’s face it: once they’re published online, our designs are immediately at the mercy of the people who view them – to their font settings, to the color of their display, to the shape and size of their window.

Ethan Marcotte, Responsive Web Design

Jeg vil ikke begrænses

Samtidig er der desværre en en tendens til, at vi gør os til censor overfor brugerne. Der har længe været en tankegang om, at brugerne er på farten, når de kommer for at besøge websitet fra sin mobil. Uheldigvis en fejlagtige antagelse, da tal viser, at brugerne i lige så høj grad ligger hjemme på sofaen, når de tilgår diverse websites fra sin mobil.

However, the customer is not always in a hurry. Some people read more on their smart phones than they read on websites. So, one of the most important links any mobile website can have is a link back to the main website.

Gerry McGovern

Hvis vi i stedet smider tankegangen om, hvor vores besøgende befinder sig med sin mobil, så kan vi nemmere levere en god oplevelse. En oplevelse, hvor websitet ikke er overplastret med indhold – ej heller som “desktop-version”. I forlængelse heraf, så nævner Luke Wroblewski i sin bog, Mobile First, et yderst interessant begreb:

One eyeball and one thumb

Med det princip i baghovedet betyder det, at man er nødt til at være ekstra målrettet og fokuseret – uanset hvilken side, hvorpå brugeren måtte befinde sig. Et godt fokus vil sikre en langt bedre brugeroplevelse – og i det hele taget gøre det meeeeget nemmere at gøre oplevelsen god på kryds af diverse enheder.

Fremtiden

Vi kan ikke spå om fremtiden, men en måde at tænke mere langsigtet ville være med principperne, Mobile First og Progressive Enhancement, hvormed fokus bl.a. bliver målrettet. Et målrettet fokus skader på ingen måder websitet – ej heller, når vi rammer de større opløsninger, hvor vi har ekstra plads at boltre os på. Det sikrer egentlig “blot”, at websitet bliver mere konkret, hvorfor sludder for en sladder er minimeret gevaldigt. Ja, for slet ikke at tale om andre irelevante features, der er med til at gøre websitet ekstra tungt, hvilket i den grad har meget at sige overfor de besøgende fra mobile enheder, hvor man eksempelvis ikke altid har lynhurtigt internet.

Kort sagt, mange af nutidens websites rammer ikke bredt, når det kommer til en god brugeroplevelse. Netop med principper som Mobile First og Progressive Enhancement kan vi sikre – lag på lag – at flere (læs de fleste) får et hurtigt website og ikke mindst en god brugeroplevelse.

Når det så er sagt, så findes der ingen korrekt (eller skal vi sige perfekt) løsning endnu. Internettet er stadigvæk et ungt medie, der netop er ved at lære at stå på egne ben. Nye tanker er dog allerede formet og ikke mindst fremtidsmindet ressourcer er lige ved håndet.

Så næste gang du tænke på en mobiloptimeret version af dit website, så tænkt dig om – en ekstra gang.

Men men, når alt det er sagt, så er det fede tider, vi går i møde!

Skriv en kommentar
  1. Peter Terkildsen - På Twitter

    Jeg er grundlæggende enig i dine pointer, og jeg mener, at du har helt ret i, at vi bør betragte fremtidens hjemmesider som én hjemmeside, der automatisk kan skaleres til forskellige enheder.

    Jeg vil dog alligevel sige, at der kan være tilfælde, hvor der er særligt behov for, at lave et website, der udnytter de særlige features, som findes på telefonen, og som også tager hensyn til, at nogle brugere er på farten, når de ser sitet. Et eksempel er et mobilt website, som vi har lavet til Fødevareministeriet, og som giver mulighed for at aflæse via Google Maps og via geolocation om man har lov til at fiske der, hvor man nu engang står.

    Men ellers: du har ret :-)

  2. Anne Mette - På Twitter

    Aaah, perfekt indlæg. Jeg sidder selv og roder med noget i samme dur til mit speciale, så jeg sætter pris på alle de gode links du har smidt ind :D

  3. Michael Østergaard - På Twitter

    Enig Peter, der kan være specielle tilfælde – verden er trods alt ikke sort på hivd.

    Anne Mette, jeg er glad for at kunne hjælpe :)

  4. Martin Hjort - På Twitter

    Fede betragtninger, meget bruger-/kundeorienteret frem for udviklerorienteret tilgang til design :)

    Som programmør/udvikler (mig), falder man let “i tønden som spæd” og fristes af mulighederne. Og andre gange har man et misforstået fokus på, hvad brugerne skal kunne opleve og have adgang til på sitet.

  5. Michael Østergaard - På Twitter

    Mange tak for kommentaren, Martin. Og ikke mindst, velkommen til :)

    Kender det selv, man bliver nogle gange blændet lidt af de mange fede muligheder, men dermed sagt, så skal man heller ikke overse dem. Der skal være plads til at lege lidt med tingene – og på den måde finde ud af, hvor og hvordan de måske har sin ret.

  6. Martin Hjort - På Twitter

    Bestemt, leg er det der udvikler os :)

    Nu læser jeg til Multimediedesigner og har en del års erfaring som programmør, og jeg oplever det samme for dem der er stærke i designdelen, som jeg gør for mig selv når man skal programmere noget :)

    For mange effekter, det være sig grafiske eller funktionalitet, mudrer indtrykket for brugeren og ødelægger oplevelsen :)

  7. Michael Østergaard - På Twitter

    Vi er helt enige, det ses ofte, at designerne (mig selv inklusiv) tilføjer mange visuelle effekter, fordi det skal være lidt “lækkert”, “nutidigt” eller hvad udtryk man nu foretrækker.

    Ps: Mere herom i det kommende blogindlæg ;)

  8. Rasmus - På Twitter

    Rigtig godt set. Har selv stresset over vores side ikke er i mobiludgave. Men har tilgengæld forsøgt at forenkle. Men den går jo som du skriver begge veje.

  9. Michael Østergaard - På Twitter

    Tak for kommentaren, Rasmus.

    Bestemt heller ingen dum idé at forenkle sit website :)

  10. Felix Sanchez - På Twitter

    Off-topic:
    Du er blevet noget mere grov at høre på.
    Dine sidste 2 overskrifter har været langt mere kontroversielle:
    “dit-mobiloptimerede-website-stinker”
    “din-app-rager-mig”

    i forhold til tidligere mere beskrivende overskrifter:
    “opna-et-bedre-website-med-et-malrettet-fokus-pa-webdesign-og-features”
    “bliv-en-bedre-webdesigner-ved-at-vaere-kritisk-overfor-kundernes-oensker”

    Ligesom du lige en enkelt gang eller to har været ret barsk i din argumentation for dine forskellige postulater. Kan ikke huske de specifikke blogindlæg, men det er jeg sikker på du kan. DU hørte ihvertfald for dem :)

    Jeg går ud fra, at du gør dette bevidst. Hvad er motivationen?

    Mvh
    Felix

  11. Michael Østergaard - På Twitter

    Hej Felix,

    Det er i hvertfald med fuldt overlæg, hvad overskrifterne angår. Det er mest for at være mere provokerende.

  12. Jacob Kamp Hansen - På Twitter

    Lærerigt indhold, spændende betragtninger og generelt i lille godbid til den danske webbranche.

  13. Michael Østergaard - På Twitter

    Mange tak for roserne, Jacob, de varmer i den grad :)

  14. Tommy Raun

    Måske har du allerede taget Felix kommentar til efterretning og rettet din URL. Det vil forklare hvorfor linket fra anyhed.dk ikke længere er korrekt.

    Hvis målet med Felix’s kommentar var, at han bedre kunne lide de moderate overskrifter, er jeg enig med ham :-)

  15. Michael Østergaard - På Twitter

    Godt spottet med linket, Tommy – den var smuttet i svinget :)

    Jeg kan egentlig godt lide at være provokerende, men det skal heller ikke tage overhånd. Jeg fik efterfølgende skrevet indlægget lidt mere til.

  16. Michael Østergaard - På Twitter

    Mobile users don’t do that:

    http://stephanierieger.com/mobile-users-dont-do-that

  17. Michael Østergaard - På Twitter

    In his Mobile Myths presentation, Josh Clark walked through a number of common mobile misperceptions. Here are my notes from his presentation.

    http://www.lukew.com/ff/entry.asp?1500

  18. Nikolaj Mogensen - På Twitter

    Hej Michael – Spændende indlæg!

    Jeg tager (som altid) lige webshophatten på en gang d:-)

    Har længe tænkt over om man skulle gøre forskel på mobilbrugere og desktop brugere. I forhold til e-handel er jeg lidt kommet frem til den konklusion, at det ikke kan betale sig at udarbejde en mobil side.

    Som du selv er inde på er der en masse hype omkring mobilsider og apps. Jeg tror ikke på at en app bliver en succes medmindre den tilføjer noget exceptionelt ud over selve shoppen. Og så synes jeg nogle gange, at det bliver for påklistret og åbentlyst kommercielt.

    Magento har en mobilextension, der gør at ens shop bliver mobil – den har jeg overvejet at få installeret til Hjort Smykker, men så igen – hvor bliver værdien tilført? Kan man ikke shoppe på en almindelig hjemmeside på ens mobile enhed. Jeg tror min løsning er ikke at gøre noget som helst og så lade dem der bruger mobile enheder bruge hjemmesiden på samme måde som dem der bruger desktops.

  19. Michael Østergaard - På Twitter

    Hej Nikolaj, mange tak for din kommentar :)

    Mon det er muligt at opsætte Analytics til at vise, om der er større frafald blandt brugerne, der kommer fra sin mobil?

    Det kunne også være interessant at se i forhold til, om billedet bliver bedre, hvis shoppen så rent faktisk er tilgængelig i en mobiltilpasset version.

    Om end, må du gerne dele dine erfaringer ;)

  20. Michael Østergaard - På Twitter

    Why Mobile Matters:

    http://www.lukew.com/ff/entry.asp?1506

  21. Nikolaj Mogensen - På Twitter

    Her er lidt data fra
    e-scarf

    http://screencast.com/t/PsMAQIGwCdj

    Umiddelbart er der ikke den helt store forskel. Trafik fra mobile enheder performer en anelse dårligere end trafikken samlet set.

    Jeg kan til gengæld afsløre at konverteringsraten fra mobil trafik er 31 % lavere… Faktisk kunne denne godt være værd at forsøge på at forbedre – og så er vi tilbage ved dette indlæg…

  22. Michael Østergaard - På Twitter

    Cool med infoen, Nikolaj :)

    Selvom indlægget mest skal ses som en lille opsang, så betyder det ikke, at man skal se bort fra et mobiloptimeret website.

  23. Nikolaj Bomann - På Twitter

    DR.dk har også lige lanceret en ny mobil version, som efter min mening, sparker røv. Den er kodet i HTML5 og virker derfor med iOS. http://t.co/gHZqkZYc

    Der er ingen tvivl om at HTML5 kommer til at udkonkurrere flash.

    Blot mine 5 cent..

  24. Michael Østergaard - På Twitter

    Netop, afprøvede den også her forleden. Og det fungerer ganske glimrende.

    Ideen skulle dog ikke bare være, at det kun fungerer på en iPhone/iPad, men alle enheder, der understøtter HTML5. Ellers forsvinder alle fordelene – og samtidig ville det blot minde om at lave en app til et system.

  25. Michael Østergaard - På Twitter

    Som altid godt læsestof fra A List Apart :)

    http://www.alistapart.com/articles/for-a-future-friendly-web/