Onsdag, d. 13. juni, 2012 - 1 kommentar

Lær at skrive og formidle

Om du vil det eller ej, så handler webdesign, i virkeligheden, om mange andre ting end blot “look and feel”, trends samt øvrige buzzwords.

Nå nå, men hva så? Jooh, det er fordelagtigt som webdesigner, hvis du lærer at skrive og formidle, da selv de mindste detaljer betyder rigtig meget. Et enkelt ord kan blive misforstået eller i værste fald slet ikke blive forstået, hvorfor brugeren giver for tabt – og skrider (for måske aldrig at vende tilbage).

Tag eksempelvis et nyhedsbrev. Uanset hvor lækkert det end måtte se ud, ja det er måske det mest sexede nyhedsbrev i hele verden? Og hva’ så? Emneteksten afgør, om modtagerne overhovedet gider at åbne dit nyhedsbrev. Lige præcis, ordet, den skrevne sætning, er slet ikke så irrelevant endda.

Men bare rolig, man behøver ikke at beside en tekstforfatter i maven. Al begyndelse er svær, det handler egentlig blot om at komme igang – skriv for at skrive  (vær ikke bange for at omskrive, slette og starte forfra). Så snart du tænker i ordene, så viser det, at du rent faktisk har lagt tid og sjæl i et givent webdesign eller webløsning. Desmere, så kan man ikke forvente, at kunden leverer hvert et enkelt ord til en given webløsning. Nå ja, det bør og kan de jo næppe, alligevel. :)

Faktisk, så kan det være, at kunden vælger at bruge nogle af dine ord, sætninger og tekster. Det er vel ikke så slemt endda, vel?

Ved du hvad? Som webdesigner handler det alligevel om at kunne sætte ord på alle de valg, man foretager igennem hele forløbet. Får du ikke lov til det? Så be straks om lov – alt andet er en skandale. Det er vigtigt at kunne kommunikere – både via designet i sig selv, men også med kunderne. Kommunikation sker igennem bl.a. ord, hvorfor det skrevne ord slet ikke er så tosset endda at bestride.

Øvelse gør mester

Engang – jeg er det stadigvæk – var jeg meget bange for at snakke med kunderne. For pokker, jeg har endda peget finger af kunderne (indrøm det, det har du også). Ved du hvad? Det er ikke deres skyld – om du vil det eller ej (okay, der er selvfølgelig altid undtagelserne). Hvis ikke kunden er solgt på dit design, din idé eller noget helt tredje, så er det som udgangspunkt din egen skyld (sagt venligt).

Clients will always ask you to make their logo bigger, prescribe solutions, and ask you to do things that will make you smack your forehead. You can roll your eyes at how much they don’t understand about design or you can roll up your sleeves and begin practicing your craft by helping them clarify what they need.

Mike MonteiroDesign is a Job

Kommunikation er faktisk nøgleordet. Du kan ikke bare sælge dit webdesign på trends, gradienter eller anden magi udført i Photoshop. Eller jo, du kan sagtens gøre forsøget, men så forvent subjective holdninger. Forklar og fortæl dine kollegaer, kunden eller måske din kæreste, hvorfor tingene ser ud som de gør. :)

Brug alt dit krudt på at underbygge det skrevne ord. Alle virkemidlerne, indenfor design, ligger for dine fødder – brug dem.

Har du brug for lidt hjælp?

Så langt så godt, men som jeg fik nævnt, så er al begyndelse svær.

Don’t worry, Michael Aagaard (uha, hvilket fornavn) har skrevet en fortrinelig ebog: Sådan skriver du webtekst, der sælger (ja, den er sågar gratis). Med denne bog, så er du faktisk hjulpet rigtigt godt i gang. Pludselig forstår du vigtigheden i anvendelse af det rette sprog og de rette formulering – på de rigtige tidspunkter.

Ps: Jeg er faktisk ingen verdensmester (Jeg ved det, chokerende) bag tastaturet (eller skrivemaskinen). Kast dig ud i det, øvelse gør mester – siges det :)

Er du webudvikler?

Nå ja, måske du er webudvikler? Og hva’ så? Du må også meget gerne bidrage med de hellige ord. Måske i form af velovervejede fejl- og infobeskeder. Nå ja, du kan jo altid starte med at beskrive dit html og css ;)

Bestrider du ordet?

Skriv en kommentar
  1. Michael Østergaard - På Twitter

    Apopros snakken, så har Gerry McGovern atter et fantastisk indslag:

    http://www.gerrymcgovern.com/nt/2012/nt-2012-06-18-Localise-content.htm