Tirsdag, d. 24. august, 2010 - 16 kommentarer

Mit bud på, hvad vil det sige at være webdesigner

I den senere tid er jeg begyndt at tænke rigtig meget over, hvad det at være webdesigner i det hele taget indbærer eller bør indbære.

Nogle gange får jeg desværre indtrykket af, at en webdesigner er en slags dekoratør, der kan få andres ønsker til at skinde som en anden nypoleret Ford Mustang. Eller sagt på godt fagsprog – en pixelpusher! Ikke at der nødvendigvis er noget helt vildt galt i det – måske blot en række misforståelser.

I dette blogindlæg vil jeg blot smide nogle holdninger på bordet, hvormed en lille debat måske kan påbegynde – lets hope so :)

Indholdsfortegnelse

  1. Er en webdesigner blot en dekoratør?
  2. Jamen, hvad er en webdesigner så?
  3. Det er ikke en let opgave
  4. Mit bud på, hvad en webdesigner bør vide/kunne
  5. Relateret og/eller relevant læsestof
  6. Konklusion
  7. Jeg ønsker blot at afgive en kommentar

1. Er en webdesign blot en dekoratør?

Hvis det at være webdesigner i sin reneste form blot gik ud på at få ting til at se godt ud, jo så kunne man fristes til at sige, at en webdesigner blot er en dekoratør.

Ganske vidst vil der altid være opgaver, der ikke just kræver de store designmæssige overvejelser, men nærmere at flytte pixels. Sådan er virkeligheden, og sådan vil den selvfølgelig altid være.

Nej, det jeg egentlig vil frem til er, at en webdesigner i sin reneste form ikke blot er en dekoratør. Mange er måske af den opfattelse, og mange med kasketten – webdesigner – fungerer måske også oftests mest som en dekoratør.

Derimod, vil man bære kasketten oprigtigt, så handler det om meget andet end blot at flytte et par pixels eller at benytte nutidens trends. Tager du eksempelvis udgangspunkt i mine blogindlæg omkring det at blive en bedre webdesigner, så er der rigtig mange områder, hvor jeg mener, en webdesigner bør gøre sit indtog.

Derfor, når jeg vælger at postulere, at en webdesigner ikke er en dekoratør, så er det i ramme alvor. Det er ikke blot en webdesigners opgave at stykke en række streger, effekter, brushes og andet godt sammen i Photoshop, så det ser lækkert ud – det er så meget mere end det.

2. Jamen, hvad er en webdesigner så?

Først skal det lige slåes fast, at jeg ikke har en facitliste, da ikke alle webdesignere er ens. Vi har alle sammen vores forcer, hvor nogle er rigtigt stærke i en type hjemmeside eller flere osv. Det at være webdesigner i min verden går i alt sin enkelthed ud på rigtigt meget. Nedenfor behandler jeg et par af de – efter min opfattelse – måske vigtigste punkter.

2.1 Det at løse problemer

For mig at se er en webdesigners fornemmeste opgave at løse problemer – designmæssige problemer. Det kan være at skabe mere action på et pågældende website. Besøger du en bruger, der ønsker at yde en service, så nytter det ikke at gøre denne anonym og slet ikke den del, brugeren skal tage action overfor. Læs eksempelvis mere om Call to Action.

Førnævnte var blot et eksempel blandt mange fornemme opgaver for en webdesigner. Det betyder dog også, at man som webdesigner skal mestre utrolig mange områder – eller i det mindste have en viden indenfor disse. Det er selvfølgelig klart, at man ikke bliver født med denne viden – det er noget man lærer med tiden.

2.2 Det handler ikke blot om trends

Samtidig handler det for mig ikke om at følge tidens trends – det handler om at vide, hvornår disse skal benyttes eller ej. Det er ikke nogen kunst at kigge alle andre over skulderne og lave noget i stil med dem. Hvem siger, at netop dette passer til målgruppen for pågældende website? Ganske vidst kan et website være yderst appellerende visuelt, men et visuelt fængende website er ikke nødvendigvis den rette løsning.

Men det ikke at kigge efter alle de andre – er super svær kunst – en kunst jeg selv kæmper hårdt for ikke at udøve. Hvis du begynder at kigge efter, så bliver det mere og mere den løsning, du altid vælger. Du ender med ikke at være selvstændig længere, ja du bliver faktisk på mange måder en dårligere webdesigner. Dermed ikke sagt, at inspiration er en dårlig ting – inspiration er fantastisk og svær at være foruden.

Prøv blot at holde igen med at efterligne alle de andre. Prøv at skabe dine egne ideer udfra det du ser.

Ps: Her snakker vi selvfølgelig rent visuelt.

Sjovt nok her dagen før udgivelsen af dette blogindlæg, så popper du yderst relevante artikler op, der i den grad relaterer til ovenstående.

2.3 Detaljerne er vigtige

Hvorfor tror du mange af Apple’s produkter er så populære? Prøv at tage dig ekstra tid næste gang du eksempelvis sidder foran din Mac. Selvom en Mac ved første øjekast ser ret enkel ud, så bemærk alle de små detaljer, som den i bund og grund har – nogle man måske ikke tænker vitterligt meget over – medmindre – man kigger efter.

Har du eksempelvis prøvet at besøge et website, hvor du fik følelsen af, at det her er lækkert og nærmest finpoleret, men du kan ikke rigtigt sætte fingeren på, hvorfor? Det skyldes uden tvivl vigtigheden i detaljerne. Gradienter behøver ikke at være direkte visuelle. De kan nedtones, så de knap nok bemærkes – bemærk hvordan et element pludseligt føles helt anderledes?

Det samme gælder alle de andre effekter, man som webdesigner arbejder med. Prøv at tænke lidt mere over alle disse detaljer i stedet for blot at tilføje dem vha. autopiloten. Måske du sågar skulle droppe at tilføje dem vha. de mange indbyggede effekter i Photoshop – eventuelt leg lidt med tingene.

Når det er sagt, overdriv ikke. Timer kan forsvinder ved at pusle om små detaljer, som du – webdesigneren – måske er den eneste til at se.

3. Det er ikke en let opgave

Jeg har kun berørt en lille del af det, jeg opfatter som værende vigtig for en person bærende kasketten som webdesigner.

Det er på ingen måde en let opgave – vejen er lang – hvis man ønsker at gå fra en begynder til professionel. Men vejen – som jeg ser det – er faktisk længst, hvis man ønsker at blive fænominal – blandt de bedste.

Jeg kan dog trøste dig med, at jeg selv har en god og spændende vej endnu – Men jeg har et mål ;)

4. Mit bud på, hvad en webdesigner bør vide/kunne

Som min holdninger skinder igennem overfor, så er det slet ikke så lidt endda, som en webdesigner bør mestre eller i det mindste have en slags viden omkring. Det skal selvfølgelig understreges, at det blot er min egen mening, der træder igennem her. Jeg håber selvfølgelig på, at læserne kan bidrage med ekstra punkter, men selvfølgelig også at stille sig kritisk over for dem allerede nemt nedenfor.

Først og fremmeste er punkterne listet i uvilkårlig rækkefølge. Nogle har selvfølgelig en større betydning end andre, men det kan variere fra person til person, men også hvilken type designopgaver, man sidder med, som webdesigner. Desmere, så tror jeg sagtens, at flere punkter kan tilføjes listen. Har i forslag, så råb blot op.

Jeg har allerede behandlet nogle af de mange punkter i min følgeton omkring det at blive en bedre webdesigner. I disse blogindlæg fortæller jeg nærmere om, hvorfor de enkelte punkter er med til at gøre dig en bedre webdesigner. Generelt kan det siges, at det ikke blot er nok at være kreativ, men med en god og solid teoretisk baggrund, kan du nå langt.

Ellers skal en webdesigner ganske enkelt have et ønske om at udvide sine horisonter og et ønske om at søge ny inspiration. Inspiration stammer ikke alene fra at søge på designblogs eller designgallerier, men blive påvirket af alt omkring sig.

Sjovt nok har de gode idéer med at poppe op på de mest sjove tidspunkter, så hjernen skal ikke slåes fra blot fordi, du har fri. Men ved du hvad? Hjernen arbejder ubevidst med mange ting hele tiden, og derfor er det også en god ting at blive briefet omkring en pågældende opgave i en rum tid før, man skal igang med det kreative.

5. Relateret og/eller relevant læsestof

I forbindelse med dette blogindlæg, så har jeg et par gode og relevante artikler, som jeg bestemt ikke synes, du skal snyde dig selv for. Desmere, så er personerne bag disse blogindlæg absolut værd at holde øje med. De er alle sammen meget dygtige og bidrager altid med godt læsestof – ud over det sædvanlige – efter min mening. Nogle af dem er måske ligefrem mine idoler ;)

Ps: Matt Ward’s blogindlæg – The Markup of a Designer bør læses efter Finch’s blogindlæg – You Suck at Design. Matt’s blogindlæg er nemlig baseret på Finch’s ;)

6. Konklusion

Ganske vidst har jeg kun ridset let i overfladen af emnet, som sagtens kunne fylde adskillige sider, men ser ingen grund til at penslet alt ud i detaljer. Jeg har prøvet at fremhæve de emner og de ting, jeg finder vigtigt i denne sammenhæng.

Desmere skal du endelig ikke føle dig trådt over tæerne af noget som helst i dette blogindlæg. Jeg deler blot nogle tanker og meninger omkring det at være webdesigner. Det at være webdesigner er trodsalt min beskæftigelse, og noget jeg har en stor passion omkring.

Når det er sagt, så er det at være webdesigner i min verden et godt stykke fra det at være dekoratør eller pixelpusher. Ganske vidst er det stadigvæk en del af det at være webdesigner, men langt fra vores essentielle opgave. Som nævnt ser jeg en webdesigner som værende et individ, der løser designmæssige problemer på det online medie.

SEO, Content is king og alle de andre smarte udtryk fra nutiden kan være nok så vigtige, men det er trodsalt os, der skaber en brugbar hjemmeside – eller gør et forsøg herpå.

Måske du er af helt andre holdninger end jeg? Hold dig endelig ikke tilbage med dine meninger og synspunkter på os webdesignere. Måske du selv bærer kasketten, men har et helt andet syn på tingene – del dem med os.

Skriv en kommentar
  1. Henrik Andersen - På Twitter

    Spændende indlæg. glæder mig til at følge debatten.

    Jeg tror vi er ret enige om hvad en god webdesigner er. Først og fremmest skal de kunne deres værktøjer fra Adobe. Og være kreative.

    Men det absolut vigtigste for en webdesigner må være at kunne skabe noget som både er lækkert, brugervenligt og som sælger billetter :-)

    Derfor skal en webdesigner gerne vide lidt om det hele, som du også er inde på.

    De webdesignere der slet ikke tænker på brugervenlighed, call to action, seo, målgruppe m.m., men blot designer for at lave grafikgejl, er efter min mening ikke så meget værd. :-)
    .-= Seneste blogindlæg: Opsang til jobsøgende =-.

  2. Kim Schulz - På Twitter

    Spændende artikel som jeg på mange måder er ganske enig i.

    @henrik: Alene det at du nævner adobe værktøjerne gør at jeg har mistanke til at du har misforstået hele pointen med denne artikel. Det er ikke værktøjet som er det afgørende for om man er webdesigner, men derimod om ens kreative process er på plads, om man går foran frem for at følge efter, om man forstår faldgrupper ved web osv osv…..og ikke om man kan bruge photoshop eller ej.

  3. Henrik Andersen - På Twitter

    @kim
    For enhver håndværker er det vel vigtigt at være god til at bruge sit værktøj?

    Men det er selvfølgelig en pligtparameter. Jeg tror du skal læse min kommentar igen.

    Efter linjen med photoshop skriver jeg jo netop, at det vigtigste for en webdesigner at være kreativ og at tænke på brugervenlighed, call to action m.m.
    .-= Seneste blogindlæg: Opsang til jobsøgende =-.

  4. Vadskær - På Twitter

    Endnu engang skal du have ros for dine grundige blog-indlæg. Jeg får det helt dårligt over, hvor hurtigt jeg slipper over med mine på.

    Men vil da lige bidrage lidt. Jeg vil sige, at den første bog, man bør købe og læse er “Designing With Web Standards” af Jeffrey Zeldman. Gammel, men stadig højaktuel. Starter man der – så går man sjældent galt i byen resten af vejen (jeg fandt den først aaaalt for sent).

    Der udover kan man roligt kaste sig over alle artikler på A List Apart.

    Jobbet indebærer så mange discipliner, at det næsten er umuligt at følge med. Jeg har først for nyligt opdaget hvor sjovt CSS er. Og først nu med webfonts er jeg begyndt at interessere mig lidt for typografi. Det fede er til gengæld, at der bliver ved med at være uopdagede områder, som man kan dykke ned i. Alt i alt synes jeg, at det er et fantastisk “håndværk”

  5. Michael Østergaard - På Twitter

    Først og fremmest mange tak for jeres kommentarer, Henrik, Kim og Vadskær. De er i den grad værdsat :D

    @kim og Henrik, så tror jeg mest Henrik nævner Adobes software som et eksempel. Når det er sagt, så afhænger en webdesigners færdigheder ikke af værktøjet, men forståelsen af at bruge dem korrekt. I teorien kan man lave det hele i Paint, hvilket faktisk kunne være lidt sjovt :D

    @Vadskær: Absolut ingen grund til at få dårlig samvittighed, men det kan fra tid til anden kræve lidt selvdisiplin, men når det er sagt, så er det uden tvivl det værd at ligge tiden i dem. Ikke blot for mine læsere, men mindst også mig selv :)

    Bogen, du nævner, har jeg faktisk aldrig læst, men netop bestilt den hjem via Amazon.co.uk til sølle ca. 37 kr. leveret :D

  6. Morten Vium - På Twitter

    Amen!

    Webdesignere er ikke dekoratører og faktisk heller ikke kun håndværkere – Vi er designere.

    En håndværker bygger det andre har tegnet. Som webdesigner er det vigtigt, at du har forståelse for hele processen.

    Din liste over vigtige kompetencer virker lang, men man må sidde og nikke af hvert eneste punkt. For der ligger virkelig mange overvejelser bag udformningen af hvert eneste element på en hjemmeside.

    PS. Jeg har en fornemmelse af, at et af mine gamle indlæg har inspireret til “Er en webdesign blot en dekoratør?”-formuleringen ;) Fedt!

    Jeg må jo bare blank indrømme, at du kommer meget grundigere omkring emnet. Virkeligt et indlæg af høj kvalitet :D

  7. Michael Østergaard - På Twitter

    Mange tak for kommentaren, Morten :)

    Hele dit blogindlæg har faktisk – mere eller mindre – lagt til inspirationen for hele dette blogindlæg. Og ikke mindst, mange tak for den gode inspiration.

    Ellers ja, listen er faktisk lang, men som jeg også fik nævnt, så tror jeg faktisk nemt, at den kunne gøres længere. Og som Henrik også siger, man skal kunne lidt af det hele.

    Det kan virke overvældende, og som Vadskær nævner det, så kan man nogle gange godt sidde med en fornemmelse af, at man konstant er håbløs bagud. Meen selvom, en trend ændrer sig, så forbliver mange af de gamle designprincippet heldigvis stadig de samme.

  8. Vadskær - På Twitter

    Der mangler bare to meget vigtige ingredienser:
    Kaffe og cola ;o)

    Personligt er jeg nu mere til Ginger Ales end cola. Cola er til børn

  9. Michael Østergaard - På Twitter

    Hehe, jeg har planlagt et helt seperat omkring kaffe, så helt overset er det ikke, Vadskær ;)

  10. Michael Østergaard - På Twitter

    Et for mig ganske relevant blogindlæg, mange burde læse:
    http://www.elezea.com/2010/12/design-business-goals

    Men også prøve at praktisere!

  11. Michael Østergaard - På Twitter

    Med lidt respekt for sig selv, så bør man læse Style vs. Design af Jeffery Zeldman:

    http://www.adobe.com/designcenter/dialogbox/stylevsdesign

  12. Michael Østergaard - På Twitter

    A List Apart: Articles: Good Designers Redesign, Great Designers Realign

    http://www.alistapart.com/articles/redesignrealign

  13. Nathali

    Super blog indlæg

    Godt eksempel med Apple produkter.
    Jeg ser enkelte gange designs hvor grafikeren har lavet store grafiske objekter, der overskygger det enkelte produkt.

  14. Michael Østergaard - På Twitter

    Tak skal du have, Nathali.

    Indlægget kunne dog godt tåle en opdatering. Jeg er blevet væsentlig klogere siden da :)

  15. Maja Brix

    Hej

    Jeg skriver, fordi jeg i morgen skal aflevere en problemstilling til min OSO opgave. Det er en opgave, hvor jeg skal skrive om mit fremtidige erhverv.

    Jeg har besluttet, at skrive om webdesigner, men jeg ved ikke rigtig, hvad min problemstilling skal være…

    Hvis i har nogle bud, må i meget gerne komme med dem :)