Tirsdag, d. 13. September, 2011 - 5 kommentarer

Du tænker vidst ikke i menneskelig adfærd eller gør du?

Når vi snakker webdesign og mennesker, så er der en person, man bare ikke må overse – nemlig Susan Weinschen aka The Brain Lady.

Susan W. er en af de typer, der fordøjer et ton af undersøgelser og andet komplekst materiale for efterfølgende at formidle det på den mest simple facon, men ikke mindst at gøre det interessant og fordøjeligt.

Susan has a Ph.D. in Psychology (from Pennsylvania State University) and has over 30 years of experience applying psychology to the workplace. She’s also written several books. The latest is 100 Things Every Designer Needs To Know About People, and previously Neuro Web Design: What makes them click?

What Makes Them Click

Sagen er den, at der i webdesign ligger meget andet end blot farver, trends, effekter, features og des lige. Vi glemmer det tit, men det er mennesker, der skal bruge vores webløsninger, og i den menneskelige adfærd ligger der faktisk rigtig meget, som vi kan og burde inddrage i vores arbejde.

Susan har skrevet to bøger, der faktisk kan være os yderst behjælpelige. Jeg har henholdsvis læst 100 Things Every Designer Needs to Know About People og Neuro Web Design: What Makes Them Click?.

Det er super interessant, hvad der kan ligge af psykologi i et website, men vi glemmer det faktisk ofte (læs, altid). Vi har altid fokus på et lave et hipt, smart og moderne website – som ikke mindst – er spækket med features. Hvorfor sætter vi os aldrig (læs, alt for sjældent) ind i, hvilken type mennesker, der skal bruge websitet? Er vi for vattet? Tør vi ikke at stille kunderne de kritiske spørgsmål? Er det fordi, vi (måske) blot hellere vil sælge dem et website for efterfølgende at sælge et mere til den næste kunde?

Måske vi skulle gro nogle nosser?

Anyhow, back on track…

100 things Every Designer Needs to Know About People

Mennesket er en sær størrelse, men samtidig er vi jo yderst interessante, spændende og ikke mindst fængende som de væsner, vi nu engang er. Tænk sig, at vi kan være så komplicerede? ;)

Don’t assume that people will see something on a computer screen just because it’s there. This is especially true when you refresh a screen and make one change on it. Users may not even realize they are even looking at a different screen.

Et simpelt råd, som bliver brudt oftere end jeg tør nævne. Køb bogen eller læs de øvrig 99 ting via hendes blog, What Makes Them Click.

Neuro Web Design: What Makes Them Click?

Selvom der er nogle sammenfald imellem bøgerne, så spiller det ubevidste en stor faktor i Neuro Web Design.

… most of our decision-making and behaviour is governed by unconcious processing.

Vi tror, vi er herre over mange af vores beslutninger, men det er vi faktisk ikke. Interessant, ikke?

Igen, mennesket er en sær størrelse, men ikke desto mindre betyder det blot, at vi bør tænke i vores adfærd og/eller psyke.

Hvad kan vi lære af Susan Weinschenk?

Ps: Brug lige 5 minutter ekstra sammen med Susan Weinschenk ;)

Inddrager du den menneskelige adfærd og psyke i dit arbejde?

Skriv en kommentar
  1. Jan - På Twitter

    Hej,
    Godt indlæg.
    Har du selv fundet nogle ting hun ikke nævner der virker?

  2. Michael Østergaard - På Twitter

    Mange tak, Jan.

    Det har jeg ikke. Det er nærmere pga. Susan W., at jeg er blevet opmærksom på, hvor vigtig det faktisk er.

    Begge bøger giver også nogle gode argumenter ift. kunderne.

  3. Nikolaj Mogensen - På Twitter

    Tak for endnu et rigtig godt blogindlæg..

    Havde faktisk set den video der før, men skal lige have tjekket whatmakesthemclick ud.

    Videoen er vildt inspirerende og god til at fortælle hvordan vi, som du selv siger, skal tænke psykologi ind i den måde vi designer hjemmesider på

    Btw har du et .dk foran det sidst link til siden i stedet for .net ;-)

  4. Michael Østergaard - På Twitter

    Manget tak, Nikolaj (også med linket) :D

    Det er virkelig interessant, det hun siger. Synes blot det understreget, at vi ofte tænker i helt forkerte baner, når vi designer, redesigner og sælges websites.

    Tit og ofte føles det som at sælge pudebetræk, når det grundlæggende problem ligger et helt andet sted.

    Ps: Mere om det i næste uge ;)